آموزش اصول کانتنت مارکتینگ و نکات کاربردی نوشتن محتوا

محبوب ترین پست ها

کانتنت مارکتینگ

آموزش اصول کانتنت مارکتینگ و نکات کاربردی نوشتن محتوا

یک فرد محتوانویس کسی است که برای بسیار از ارگان‌ها، شرکت‌های بزرگ و کسب‌ و کارهای کوچک در رابطه‌ با نیازهایشان مطلب می‌نویسد و این مطالب بسیار مفید و کاربردی را ارائه می‌دهد. تمامی کسب‌ و کارها با استفاده از بازاریابی دیجیتال و مطالب مفید تولید شده در گوگل و صفحات مجازی پرطرف‌دار به‌راحتی دیده شوند. فرد محتوا نویس با آموزش کانتنت مارکتینگ به‌صورت حرفه‌ای می‌تواند نقشی بسیار مؤثر و مهمی را در بازاریابی دیجیتال ایفا کند.

مسلماً تمامی شرکت‌ها بدون وجود یک محتوا نویس حرفه‌ای نمی‌توانند در فضای دیجیتال رشد کنند. به همین دلیل است که بهره‌مندی از تخصصی یک کارشناس تولید محتوای خبره، می‌تواند در رسیدن به هدف‌های بازاریابی محتوا دیجیتال مؤثر باشد. با درنظرگرفتن اهمیت کانتنت مارکتینگ در رشد و توسعه بیزینس‌ها، در ادامه این مقاله از سایت افروز وب به بررسی کانتنت مارکتینگ می‌پردازیم و نکاتی را در خصوص اینکه چگونه یک محتوا نویس حرفه‌ای استخدام کنید، شرح می‌دهیم.

چرا کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا مهم است؟

 دلایل بسیار زیادی برای اینکه چرا یک کسب‌ و کار برای رشد خود به بازاریابی محتوا دارد، وجود دارد که در ادامه شرح می‌دهیم.

  • برندمان را معرفی کنیم و فروشمان را افزایش دهیم.
  • در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم.
  • مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم و وفاداری آن‌ها را افزایش دهیم.
  • باید در زندگی شخصی و حرفه‌ای مخاطبانتان تأثیر بگذارید و تغییر ایجاد کنید.
  • داستان‌ سرایی برای انتقال درست مطالب و برانگیختن مخاطب بهترین گزینه است.
  • کانتنت یا همان محتوا به شما کمک می‌کند با مشتری‌تان در ارتباط باشید، اعتمادشان را جلب کنید و در نهایت رابطه‌تان را با آنها محکم‌تر کنید.
  •  محتوا خوب برای شما و برندتان هویت و اصلت به ارمغان می‌آورد و موجب شهرت و شناسایی شما در بازار می‌شود.
  •  استراتژی‌های مؤثر در کانتنت مارکتینگ موجب دستیابی به بهترین نتایج تجاری می‌شوند.
  • تولید محتوا و سئو ارتباط بسیار زیادی با هم دارند، یک کانتنت خوب به بهبود سئو سایت شما و دستیابی به بازدید ارگانیک بیشتر، کمک می‌کند.
آموزش کانتنت مارکتینگ

انواع محتوا مورد استفاده در کانتنت مارکتینگ کدام‌اند؟

در حالت کلی کانتنت مارکتینگ به شرح زیر منتشر می‌شوند:

  • مقاله
  • اسلاید
  • اینفوگرافی
  •  انیمیشن
  •  ویدئو
  • پادکست
  •  اخبار تحلیلی
  • تصویر
  • کتاب الکترونیکی
  •  برگزاری کنفرانس‌های مجازی
  •  استفاده از تکنولوژی‌های گوشی همراه

راهنمای گام به گام کانتنت مارکتینگ در ایران

اگر نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید، مشکلی نیست! ما در این مطلب می‌خواهیم به‌ تمامی این سؤالات پاسخ دهیم و شما را قدم‌ به‌ قدم راهنمایی کنیم. یاد بگیرید محتوایی را که برای مخاطبتان به نمایش می‌گذارید لذت‌ بخش و صادقانه باشد تا به محتوایتان اعتماد کند، اسمش را تبلیغ نگذارد و در نهایت یا از شما خرید کند یا نامتان را به‌خاطر بسپارد.

اولین قدم، تعیین هدف

اولین قدم در آموزش کانتنت مارکتینگ این است که هدف خود را تعیین کنید. چرا می‌خواهید بازاریابی محتوا انجام دهید؟ آیا به دنبال ایجاد اطمینان و اعتماد در کاربران‌تان هستید؟ و یا می‌خواهید آگاهی از برندتان را افزایش دهید و محصولات‌تان را به نمایش بگذارید؟ شاید هم می‌خواهید مشتریان خود را به خرید ترغیب کنید. پس از اینکه هدف اصلی‌تان را انتخاب کردید، مهم است که برای رسیدن به آن‌ها به صورت گام به گام برنامه ریزی کنید.

بازاریابی محتوا

دومین قدم، تحلیل مخاطبان‌تان

چه کسانی قرار است محتواهای شما را ببیند؟ چقدر از علایق، سلیقه، موقعیت جغرافیایی، سن، جنسیت، پلتفورم مورد استفاده و … آن‌ها اطلاع دارید؟ 

مخاطبان خود را تحلیل کنید. سعی کنید بعد از تعیین هدف، کاربران و مخاطبان‌تان را از لحاظ شخصیت و تمایلاتشان مورد بررسی قرار دهید و در صورت امکان، با آن‌ها صحبت کنید تا اطلاعات ارزشمندی را از آن‌ها دریافت کنید. غیر از پرسشنامه‌هایی که از طریق ایمیل، پیامک و مصاحبه تلفنی جمع آوری می‌شود، راه‌های کارآمدتر و کم هزینه‌تری هم برای این کار وجود دارد!

اگر صاحب یک وبسایت هستید، با کمک گوگل آنالیتیکس می‌توانید به اطلاعات ارزشمندی مثل کشور، شهر، سن، علایق، پلتفورم مورد استفاده و… مخاطبان‌تان دست پیدا کنید. از طرفی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، به شما امکان گذاشتن نظرسنجی را می‌دهند؛ شما می‌توانید خیلی زیرکانه از این ویژگی استفاده کنید و به روش‌های مختلفی اطلاعات ارزشمند مخاطبین‌تان را جمع آوری کنید.

خلاصه، خودتان را به روش‎‌های سنتی محدود نکنید، خلاق باشید و از طرق مختلفی دیتاهای ارزشمند مخاطبان‌تان را جمع آوری کنید و سراغ قدم بعدی بروید.

قدم سوم، تعیین محتوا

انواع محتوا را به‌خاطر دارید؟ کمی قبل در مورد آن‌ها صحبت کردیم. حال زمان آن رسیده است که با توجه به دیتایی که از مخاطبان‌تان به دست آوردید، نوع محتوا خود را برگزینید. برای مثال، صفحه بلاگ و مقالات می‌تواند دست شما را برای توضیح کامل و جامع کسب‌ و کارتان باز بگذارد. تولید محتوای سایت در بلاگ می‌تواند از یک پست کوتاه ۳۰۰ کلمه‌ای شروع شود و به پست‌های بالاتر از ۲۰۰۰ کلمه نیز برسد. شاید باورتان نشود، اما همین محتوایی که اکنون مطالعه می‌کنید حدود ۱۸۰۰ کلمه است. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که محتوای سایت شما باید آن‌قدر جذاب باشد تا خواننده یا کاربر حوصله‌اش سر نرود و به قولی به محتوا بچسبد. همچنین سعی کنید در بازه‌های زمانی مرتب این پست‌ها را در بلاگ سایت خود قرار دهید.

علاوه بر محتوای متنی در بلاگ سایت، یکی از کم‌ هزینه‌ترین و مؤثرترین روش‌های تولید محتوای سایت، اینفوگرافی‌ها هستند. عکسی که شامل جدول، نمودار و نوشته است و سعی دارد محتوا خود را به‌صورت بصری به نمایش بگذارد. سعی کنید یک استراتژی درست و مطلوب داشته باشید. نوع محتوا را باتوجه‌به نیاز کاربر انتخاب کنید؛ نه صرفاً برای گذاشتن یک پست در بلاگ یا یک ویدئو در سایت.

ایده‌های مناسب برای پیشرفت تان در کانتنت مارکتینگ

شخصیت مشتری را مرکز هدف قرار دهید. خدمات‌تان را در قالب یک چهارچوب مشخص به کاربر انتقال دهید. سعی کنید خیلی به جاده خاکی نزنید و به همان استراتژی که با دقت انتخاب کردید، پایبند بمانید.

بسیار مهم است که با تیم متخصص محتوا خود، جلسات هفتگی داشته باشید. لازم است بدانید، تحقیقات نشان داده‌اند حدود ۶۰ درصد از تیم‌هایی که جلسات هفتگی را برگزار می‌کنند بازاریابی و تولید محتوای قوی‌تری دارند. مرور هدف، ایجاد اصلاحات در کار، تبادل ایده‌ها و خیلی دلایل دیگر وجود دارد که به اهمیت جلسات هفتگی دامن بزند. برای تولید محتوا خود و ارائه آن زمان‌بندی مشخصی داشته باشید. سعی کنید حداقل از ۳ یا ۴ نوع محتوا در معرفی برندتان استفاده کنید.

برای رشد مهارت‌هایتان پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: چگونه وب سایت خود را مدیریت کنیم؟

مزایای آموزش کانتنت مارکتینگ

 از طریق بازاریابی محتوا می‌توانید کسب‌وکارتان را به دیگران آموزش دهید. کمپین بزرگ تبلیغاتی برای برندتان داشته باشید. با استفاده از محتوای جذاب و دیدنی در ذهن کاربر ماندگار شوید. از طریق به اشتراک گذاشتن صادقانه اطلاعات محتوایی خود، اعتماد کاربر را به دست آورید.

 بازاریابی محتوا در ایران

مشخصات یک متخصص کانتنت مارکتینگ حرفه‌ای برای استخدام

این روزها، تعداد کانتنت مارکترها بیشتر شده است، اما انتخاب یک نیروی متعهد که با اهداف کسب و کار شما همسو باشد، چندان آسان نیست. پس چگونه می‌توانیم یک متخصص حرفه‌ای برای بازاریابی محتوا استخدام کنیم؟

این شاخه که در حال حاضر روند رو به‌ رشدی را دنبال می‌کند، از الگوریتم خاصی پیروی نمی‌کند و یکی از شاخه‌های جذاب و حرفه‌ای بازاریابی دیجیتال به شمار می‌رود. باتوجه‌به بررسی انجمن تولید محتوا در سال ۲۰۱۷، حدود ۷۰ درصد کسب‌وکارها، از بازاریابی محتوا برای پیشرفت اهداف خود استفاده می‌کنند. به همین علت استخدام یک فرد متخصص در زمینه کانتنت مارکتینگ، به یکی از دغدغه‌های اصلی کسب‌وکارها تبدیل شده است. با توجه‌ به اهمیت جایگاه این افراد، چند قانون مهم در استخدامشان را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

  • سعی کنید فرد متخصص را از دامنه تخصصش خارج نکنید.
  •  یکی از مشکلات عمده مدیران، انتظارات نامعقول از کارمندان متخصص در این حوزه است.
  • یک فرد نمی‌تواند هم در حوزه کانتنت مارکتینگ متخصص و حرفه‌ای باشد هم در زمینه تبلیغات، گرافیک و یا حتی شبکه‌های اجتماعی!
  • نکته دیگر این است که شما نمی‎‌توانید به یک نیروی جدید نوشتن را یاد بدهید، اما بقیه مهارت‌ها را می‌توان به یک نفر آموزش داد. پس سعی کنید، یک نویسنده قوی را استخدام کنید.  او به‌ مرور زمان می‌تواند دیگر مهارت‌های مربوط به این حوزه را یاد بگیرد.
  • توجه داشته باشید که شما می‌توانید پس از مدت کوتاهی حیطه تخصص او را تشخیص داده و روی او برای آموزش مهارت دلخواهتان سرمایه‌گذاری کنید.
  •  از تغییر در ابتدا کار نترسید و افراد را مورد سنجش قرار دهید شاید نیاز باشد که از مدیریت سنتی دست بردارید و همان ابتدای کار، مهارت‌های فرد استخدام شده را مدنظر بگیرید.
  •  او را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید و زمانی که اطمینان حاصل کردید، او تمام پتانسیل‌های لازم برای جایگاه کانتنت مارکتینگ را دارد، تصمیم به استخدامش بگیرید.
  • شاید مجبور شوید مدتی چندین نفر را تست کنید. اما اگر خوش‌شانس باشید، همان نفر اول بهترین گزینه برای فعالیت در حوزه بازاریابی و نوشتن محتوای سایت خواهد بود.
  • خلاقیت در سنجش یک متخصص کانتنت مارکتینگ را از قلم نیندازید.
  •  یک متخصص کانتنت مارکتینگ، لزوماً نباید هر آنچه را که شما از ابتدا تا کنون انجام داده‌اید را به‌خوبی انجام دهد.
  •  یک متخصص در این زمینه می‌بایست خلاقیت داشته باشد و وضعیت کنونی کسب‌وکار شما را به چالش بکشد.
  • البته نه به آن معنا که شما و کسب‌وکارتان را از ریشه تغییر بدهد. نه! بلکه کسی که از بیرون وارد گروه شما می‌شود، دید جدیدی به موضوع داشته و اگر از انتقادات و پیشنهاداتش استفاده کنید، می‌توانید شیوه‌‌های خلاقانه‌ای را در کارتان مطرح کنید.
  • وظیفه دقیق متخصص را مشخص کنید. ببینید، قرار نیست یک نفر وارد گروه شما شود و وظایف دیگران را نیز به عهده بگیرید.
  •  شاید در ابتدا یک متخصص کانتنت مارکتینگ، هم بتواند محتوای جذاب برای بلاگ شما بنویسد هم شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کند و اینفوگرافی ارائه دهد.
  • اما در طولانی‌مدت باعث کاهش کارایی و تمرکز او خواهد شد. قبل از استخدام تصمیم بگیرید دقیقاً برای کدام قسمت به یک متخصص نیاز دارید. تا بتوانید بعد از شناخت مهارت فرد، او را در بهترین جایگاه قرار دهید.
  • اگر سایت اختصاصی در یک حوزه مشخص دارید، فقط در مورد تاپیک‌های مرتبط با آن حوزه محتوا تولید کنید. یک سایت ورزشی لزومی ندارد

آموزش نکات کاربردی نوشتن محتوای سایت

 در انتها، مهم‌ترین نکات نوشتن محتوای سایت را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

  • هرگز متن کپی ننویسید. گذشته از قوانین و جریمه‌های سخت‌گیرانه گوگل در مورد نوشته‌های کپی، شما اعتماد کاربران‌تان را هم از دست خواهید داد.
  •  سعی کنید نیروی ماهر در زمینه نویسندگی استخدام کنید و متن خلاقانه ارائه دهید.
  • باتوجه‌به نظرات و عقاید کاربران سایتتان، محتوا خود را به‌روزرسانی کنید.
  • بارها و بارها محتوای سایتتان را ویرایش کنید.
  •  مطابق با نیاز کاربرتان، محتوا جذاب بنویسید. شما قرار نیست برای ۷ میلیارد نفر محتوا بنویسید.
  •  مخاطبتان را مشخص کنید و فقط برای ذائقه او محتوا بنویسید.
  •  در زمینه سئو سایت، نیروهایتان را آموزش دهید. کلمات کلیدی سایتتان را مشخص کنید و در یک حوزه خاص فعالیت کنید.
  • محتوا تولید شده را در فواصل زمانی منظم منتشر کنید.
  • محتوا سایت خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید تا بیشتر و زودتر دیده شوند.
  • محتوای صادقانه بنویسید. فریب‌ دادن کاربر چه در انتخاب نوع عنوان چه در محتوا سایت، می‌تواند ضربه بزرگی به شما بزند.
  • از موتورهای جستجو و قوانین‌شان غافل نشوید.

توصیه افروز وب در خصوص آموزش کانتنت مارکتینگ

تولید محتوا جذاب را جدی بگیرید. تمامی وب‌سایت‌های معتبر با استفاده از نوشتن محتوای سایت و کانتنت مارکتینگ به موفقیت دست پیدا کرده‌اند. لازم است همواره استراتژی خود را مشخص کنید. به‌صورت منظم تولید محتوا جذاب داشته باشید و به‌موقع بازاریابی اینترنتی خود را انجام دهید.

موفقیت دور نیست…!!! می‌توانید جهت گسترش کسب‌وکارتان در فضای دیجیتال و بهره‌مندی از استراتژی‌های بازاریابی محتوا دیجیتال با متخصصین مجموعه افروز وب در ارتباط باشید و از خدمات مجموعه ما بهره بگیرید.

طراحی UI سایت

نظرات خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.