چقدر مدیریت پروژه های طراحی سایت اهمیت دارد؟

محبوب ترین پست ها

چقدر مدیریت پروژه های طراحی سایت اهمیت دارد؟

مقدمه

مدیریت پروژه هنر مدیریت کردن یک پروژه و اقلام تحویلی آن، با هدف تولید خدمات یا محصولات تکمیل ‌شده می باشد. پروژه ها را می‌توان به روش های بسیاری اجرا کرد و راهی که یک پروژه با آن اجرا می‌شود مدیریت پروژه می نامند. در واقع اجرای پروژه ها بدون مدیریت خوب یک روش نادرست است. گاهی اوقات به نظر می رسد که بار اضافی بر بودجه باشد، و بدون شک می تواند گران باشد. مدیریت پروژه جزو مواردی است که تا زمانی وارد آن نشده اید، آسان به نظر می رسد. (در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا بفهمیم چقدر مدیریت پروژه های طراحی سایت اهمیت دارد؟)

تاریخچه مدیریت پروژه

تاریخچه مدیریت پروژه در دنیا را اغلب به مدیریت پروژه‌های بزرگی چون ساخت اهرام مصر، دیوار چین و… می دانند هر کدام از این پروژه‌ها جزو پروژه ‌های بزرگ و پیچیده تاریخ بشریت می باشند که با کیفیت استاندارد بالا و بکاربردن نیروی بسیار بزرگ انسانی ساخته شده‏ اند. یک مدیر پروژه وقتی به شهر اسرارآمیز هخامنشیان می رود و در هر گوشه‏ هایی از آن به نقش هنرمندانه برجسته باستانی برخورد می‌کند بدون شک دچار حیرت می‏گردد که چگونه و چطور همچین پروژه عظیمی قریب ۲۵۰۰ سال پیش با چنین کیفیت منحصر به‏ فردی ساخته شده درحالی که به ویرانی و به آتش کشیده شدن چندباره توسط اسکندر و تسخیر کنندگان پس از او، همچنان به عنوان نماد حیرت‌انگیز پروژه ایرانی از آن یاد می‏شود.

مدیریت پروژه های طراحی سایت
مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت‌ پروژه در واقع برنامه ‌ریزی و هدایت کردن پروژه در قالب زمان، قیمت و کیفیت به‌ سوی نتایج مشخص‌ آن است. مدیریت‌ پروژه کار‌های برنامه ‌ریزی، ساماندهی، نگرش بر اجرا و هدایت اجرا را در بر می‌گیرد و سعی ‌می کند تا با استفاده‌ درست از ماخذ، نتایج مشخص و موردانتظار را با هزینه‌ توافق ‌شده‌ در زمان درست خود تحویل ‌دهد. به زبان ساده تر مدیریت پروژه بکارگرفتن دانش، مهارت ها، ابزار و راهکارهای لازم در اداره جریان اجرای کارها، به منظور رفع نیازها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه است. مدیریت پروژه در اجرای این مهم از دو شاخه توانا و قدرتمند برنامه ‌ریزی و کنترل پروژه بهره می‌گیرد.

کنترل پروژه چیست؟

کنترل پروژه پروسه ای است در جانب پشتیبانی مسیر پروژه برای دستیابی به یک بالانس اقتصادی موجه بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت در حین اجرای پروژه، که از ابزار و راهکارهای خاص خود در انجام این مهم کمک می‌گیرد. در واقع کنترل، اجرای دقیق و کامل برنامه تالیف ‌شده برای پروژه است به شکلی که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علت و طرح اقتصادی‌ ترین فعالیت ها، پروژه را
به نزدیک‌ترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود بازگرداند. کنترل پروژه از سه عامل بهره می گیرد انتخاب وضعیت حقیقی پروژه، قیاس وضعیت حقیقی با برنامه، نظاره گر بودن عمل اصلاحی

مقالات مرتبط: استاندارد های جهانی طراحی وب سایت
دلایل اهمیت مدیریت پروژه

دلایل اهمیت مدیریت پروژه
دلایل اهمیت مدیریت پروژه

⇐ معرفی یک طرح و مرتب سازی بی نظمی ها

اغلب پروژه ها هویت نامنظم و پر هرج و مرج دارند. یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظایف مدیریت پروژه، برنامه ریزی و مرتب سازی این بی نظمی ها می باشد.
داشتن یک نقشه راه مشخص از آغاز تا پایان پروژه، اطمینان بخش دست یابی به اهداف مورد نظر می باشد.

⇐ برنامه ریزی و تعیین جدول زمانی برای برنامه ها

فاقد وجود یک برنامه زمانی، بی تردید باعث تعلل و لبریز شدن مخارج خواهد شد.

تشویق کردن و تقویت کردن کار تیمی

پروژه، افراد را دور هم می آورد تا ایده ها و نظراتشان را به اشتراک گذاشته و افراد بتوانند از هم الگو بگیرند. همکاری، بنیان و زمینه برنامه ریزی و مدیریت پروژه تاثیرگذار می باشد.

⇐ بهبود بخشیدن منابع

منایع مالی و انسانی، هر دو گران می باشند. مدیریت پروژه از راه پی جویی کردن پروژه و مدیریت ریسک، همه منابع را به شکل موثر و اقتصادی به کار می گیرد.

مدیریت پروژه های طراحی سایت
مدیریت پروژه
مدیریت پروژه

⇐ مدیریت یکپارچگی

پروژه ها در خلأ اتفاق نمی افتند. آنها باید با پروسه های کسب و کار، سیستم ها و سازمان ها یکپارچه شوند. یکپارچگی، کلید اصلی برای ارزشگذاری یک پروژه می باشد و انتخاب و مدیریت
یکپارچگی جزو مسئولیت های مدیر پروژه می باشد.

⇐ کنترل هزینه ها

بعضی از پروژه ها مبلغ قابل توجهی را هزینه می کنند، برای همین نتیجه بودجه امری الزامی است. بکارگیری ترفندهای مدیریت پروژه، ریسک لب ریز شدن بودجه
را کاهش می دهد.

⇐ مدیریت کیفیت

درواقع کیفیت ارزش محصول تولیدی شما را نشان می دهد. مدیریت پروژه، کیفیت را کنترل، مدیریت انتخاب می کند
و نتیجه آن محصول یا فعالیت ها با کیفیت بالا و یک خریدار خرسند و خوشحال می باشد.

مدیریت تحول

پروژه ها دائم در محیطی اتفاق می افتند که چیزی جز تغییر دائمی و برقرار نیست. مدیریت تغییر وظیفه ای سخت
و اضطراب می باشد. این مسئله به دلخواه نیست و از وظایف مهم مدیر پروژه می باشد.

مقالات مرتبط: طراحی سایت اختصاصی

پشتیبانی و بهره گیری از دانش

پروژه ها دانش را تولید می کنند. دانش ثروت قابل توجه و با ارزشی برای همه شرکت می باشد. دانشی که مدیریت نشود، به سرعت از بین می رفته و پنهان می شود. مدیریت پروژه تضمین کننده نگارش و حفظ مدیریت دانش می باشد.

⇐ درس گرفتن از شکست

هر پروژه ای امکان دارد با شکست رو به رو شود، بسیار مهم است که از پروسه پروژه درس بگیرید تا در برنامه های آینده به عنوان یک مرجع از آن استفاده کنید.

نتیجه گیری

اساس و قاعده مدیریت پروژه از شروع تا انتها احتیاج به تیمی از افراد با استعداد و مهارت های متفاوت دارد. مدیران پروژه در طول زنجیره عمر پروژه، مسئول برنامه ریزی و اجرای اهداف پروژه هستند. برنامه ریزی درست برای پروژه می تواند تعیین کننده شکست یا موفقیت پروژه باشد.

مقالات مرتبط: مهمترین نکات طراحی اصولی وب سایت حرفه ای

 

نمونه کارها

 

[wdi_feed id=”1″]

 

نظرات خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.