مهمترین نکات طراحی اصولی وب سایت حرفه ای

محبوب ترین پست ها

نکات مهم در طراحی سایت

مهمترین نکات طراحی اصولی وب سایت حرفه ای

در عصر دیجیتال، داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای برای مشاغل، افراد و سازمان‌ها بسیار مهم است. یک وب‌سایت اگر به‌خوبی طراحی شده باشد، نه‌تنها تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث ایجاد اعتبار و افزایش اعتماد به آن می‌شود. این مقاله از سایت افروز وب به بررسی مهم‌ترین مولفه های طراحی سایت حرفه‌ای ، از جمله قابلیت استفاده، جذابیت بصری، واکنش‌پذیری، دسترسی و بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) را بررسی می‌کند. چنانچه قصد دارید تا بیزینس خود را در فضای دیجیتال گسترش دهید، در ادامه همراه تیم متخصص ما باشید.

بررسی مهم­ترین نکات در طراحی سایت

در این مقاله به نکات بسیار مهم در طراحی سایت اشاره خواهیم کرد و به‌صورت اجمالی آن‌ها را شرح خواهیم داد. این نکات به‌عنوان یک چارچوب اصولی برای طراحی حرفه‌ای توسط تیم افروز وب است که رعایت آن بسیار می‌تواند در دیده‌شدن بیشتر وب‌سایت شما نقش داشته باشد.

قابلیت استفاده

قابلیت استفاده از نکات مهم در طراحی سایت است، و به این موضوع دلالت می‌کند که کاربران چقدر راحت می‌توانند با یک وب‌سایت کار کنند و با آن تعامل داشته باشند. ایجاد یک رابط کاربرپسند (طراحی UI) که به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد اطلاعات را با سرعت مناسب و بدون زحمت اضافی پیدا کنند ضروری است. دیگر مولفه های طراحی سایت در این بخش شامل منوهای ناوبری، تایتل‌ها و زیرعنوان‌های واضح، سلسله مراتب منطقی صفحه، هدر، فوتر و سایدبارهای باکیفیت در سراسر سایت هستند. علاوه بر این، ایجاد یک نوار جستجو می‌تواند به میزان قابل توجهی قابلیت استفاده از سایت را بهبود بخشد، زیرا به کاربران اجازه می‌دهد تا به آسانی محتوای مورد نظر خود را در سایت بیابند و از آن استفاده کنند.

طراحی اختصاصی سایت ایون فرش مشهد (وردپرس)
طراحی اختصاصی سایت ایون فرش مشهد (وردپرس)

جذابیت بصری

طراحی بصری یک وب‌سایت از دیگر نکات بسیار مهم در طراحی سایت بوده و نقش مهمی در جلب توجه بازدیدکنندگان و ایجاد اولین برداشت مثبت از سایت دارد. ترکیب رنگ‌های زیبا و سازمانی، خلق تصاویر یا گرافیک‌های جذاب بصری، استفاده متعادل از فضای سفید زمینه‌ای و انتخاب تایپوگرافی مناسب درطراحی سایت جذاب کمک کننده است. یکپارچگی عناصر طراحی مانند فونت‌ها، رنگ‌ها و طرح‌بندی مناسب در صفحات، باعث ایجاد یک تجربه بصری خوب می‌شود و ماندگاری کاربران در سایت شما را افزایش خواهد داد.

( سازگار بودن سایت با مرورگرها

در طراحی سایت حرفه ای، باید دقت کنید که قالب سایت شما با همه مرورگر ها سازگاری داشته باشد. این مسئله باعث می شود کاربران بتوانند به آسانی با هر مرورگری وارد سایت شما شوند. بعضی از کدهای CSS و HTML گونه متفاوتی در مرورگرهای مختلف دار

محتوای باکیفیت

از دیگر نکات کاملا مهم در طراحی وب­سایت، محتوای باکیفیت است. محتوایی که برای مخاطب هدف ارزشمند، مرتبط و جذاب باشد. برای نگارش محتوا باید به‌خوبی تحقیق شود، تا متن نوشته شده دقیق باشد و اطلاعات مفیدی را به کاربران ارائه دهد. به عبارتی، محتوای باکیفیت باید به‌خوبی نوشته شده، به‌راحتی قابل‌درک بوده و عاری از هرگونه اشتباهات دستوری، ویرایشی یا غلط املایی باشد. همچنین باید از نظر بصری دارای تصاویر مناسب یا عناصر چندرسانه‌ای جذاب باشد. علاوه بر این، محتوای باکیفیت بالا باید نوآورانه و منحصربه‌فرد باشد و دیدگاه یا بینش جدیدی را در مورد یک موضوع خاص ارائه دهد.

ریسپانسیو بودن

با افزایش استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند به‌عنوان ابزار دسترسی به اینترنت، بسیار مهم است که وب‌سایت‌ها طراحی ریسپانسیو داشته باشند و با اندازه‌‌ها و وضوح‌های متفاوت موجود در صفحه‌نمایش‌های گوناگون سازگاری داشته باشند. این مسئله از دیگر نکات مهم در طراحی سایت به شمار می‌آید. طراحی ریسپانسیو سبب می‌شود که محتوا در انواع کامپیوترهای دسکتاپ، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند به شکل بهینه‌ای نمایش داده شود.

مولفه های طراحی سایت

قابلیت دسترسی

ایجاد قابلیت دسترسی به وب‌سایت باعث می‌شود که سایت برای افراد دارای معلولیت یا ناتوانی قابل‌استفاده باشد. قابلیت دسترسی به‌عنوان یکی از نکات مهم در طراحی سایت، سبب می‌شود که همه افراد بتوانند بدون استفاده از فناوری‌های کمکی، به اطلاعات موجود در وب‌سایت دسترسی داشته باشند. نکات کلیدی مهم در این بخش شامل ارائه متن جایگزین برای تصاویر، استفاده از متن پیوند توصیفی به‌جای عبارات عمومی مانند “اینجا را کلیک کنید”، اطمینان از وجود کنتراست مناسب رنگ برای خوانایی و ارائه زیرنویس برای محتواهای چندرسانه‌ای است.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

یکی از  مهم­ترین نکات در طراحی سایت، سئوپذیری آن است. یک وب‌سایت حرفه‌ای باید برای موتورهای جستجو بهینه شود تا شانس دیده شدن آن در صفحات نتایج موتورهای جستجو مانند Google بهبود یابد. سئو شامل تکنیک‌های مختلفی مانند تحقیق در مورد کلمات کلیدی و پیاده‌سازی آن‌ها در محتوا، بهینه‌سازی متاتگ‌ها (تگ‌های عنوان و توضیحات متا)، ایجاد URLهای توصیفی یا ساختار پیوند ثابت، بهینه‌سازی تگ‌های جایگزین تصویر با کلمات کلیدی مرتبط و اطمینان از زمان بارگذاری سریع است. معماری سایت، موبایل فرندلی بودن و موارد دیگری که در سئوی سایت تاثیر دارند، در مقاله تاثیر طراحی سایت بر سئو به طور کامل برسی شده‌اند.

متعادل بودن محتوا در صفحات سایت

فرق زیادی بین تولید مطلب برای یک سایت و تولید مطلب برای یک مجله است، کسانی که به دنبال پیدا کردن اطلاعات در اینترنت هستند اغلب نسبت به کسانی که از مجلات و مطبوعات استفاده می کنند بی حوصله تر هستند. پس اگر متن های طولانی جلوی آن ها بزارید قطعا تا آخر آن را مطالعه نمی کنند. سعی کنید مطالب سایت را با حجم مناسب و به صورت کامل تولید کنید تا رضایت بازدید کنندگان را جلب کنید.

سرعت مناسب بارگذاری

یک وب‌سایت خوب، بایستی دارای سرعت بارگذاری مطلوبی باشد. ابزارهایی مانند Google PageSpeed ​​Insights  یا GTMetrix برای اندازه‌گیری سرعت بارگذاری سایت استفاده می‌شوند. می‌توانید بهترین ابزارهای آنالیز سرعت سایت را در مقاله لینک شده مطالعه نمایید.

بهینه‌سازی حجم و اندازه تصاویر و نیز کوتاه کردن کدها و اسکریپت‌ها سرعت سایت را بهبود خواهد بخشید. سرعت وب‌سایت یکی از نکات بسیار مهم در طراحی سایت به شمار می‌رود.

سرعت بارگذاری سایت

فراخوان برای اقدام (CTA)

فراخوان برای اقدام (CTA) عناصری در یک وب‌سایت هستند که بازدیدکنندگان را به انجام یک اقدام خاص مانند خرید محصول دعوت یا تشویق می‌کنند. این فراخوان‌ها به‌عنوان یکی از نکات مهم در طراحی سایت معمولاً شامل دکمه‌ها، پیوندها یا فرم‌هایی هستند که کاربران را به سمت یک هدف یا تعامل دلخواه راهنمایی می‌کنند. از CTA می‌توان برای تشویق بازدیدکنندگان به خرید، ثبت‌نام در خبرنامه، دانلود محتوا، درخواست ارائه اطلاعات بیشتر یا انجام هر اقدام دیگری که با اهداف وب‌سایت سازگار است استفاده کرد. CTAهای مؤثر باید واضح، قانع‌کننده و استراتژیک باشند و توجه کاربران را به خود جلب کنند و آن‌ها را به سمت اقدام موردنظر سوق می‌دهند.

طراحی اختصاصی سایرس هیتینگ در کانادا (وردپرس)
طراحی اختصاصی سایرس هیتینگ در کانادا (وردپرس)

به‌روزرسانی و اصلاح وب‌سایت

و در نهایت، آخرین نکته از نکات مهم در طراحی سایت، به‌روزرسانی آن است که به فرایند تغییر، افزودن یا اصلاح آن دلالت دارد. این کارها معمولاً شامل به‌روزرسانی محتوا، افزودن ویژگی‌ها یا عملکردهای جدید، بهبود طراحی یا طرح‌بندی، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو و ریسپانسیو کردن آن با دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف هستند. همچنین پایش بک‌لینک‌ها، حذف لینک‌های شکسته، اصلاح انواع ارورها و غیره را می‌توان بخشی از فرایند اصلاح یک وب‌سایت در نظر گرفت.

ناوبری کاربرپسند

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سایت، ناوبری کاربرپسند است که به کاربران در پیمایش و یافتن اطلاعات در سایت کمک می‌کند. ناوبری کاربرپسند شامل طراحی ساختار وب‌سایت، منوها و لینک‌ها به‌گونه‌ای است که برای کاربران قابل‌درک باشد.

برخی از مولفه های مهم طراحی سایت در ایجاد ناوبری کاربرپسند به شرح زیر است:

۱- منوی سازماندهی شده

منوی اصلی باید به شکلی برجسته‌نمایش داده شود تا کاربران به‌راحتی به بخش‌ها یا صفحات مختلف وب‌سایت دسترسی داشته باشند.

۲- طرح‌بندی منسجم

حفظ یک طرح‌بندی ثابت در کل وب‌سایت به کاربران کمک می‌کند تا بفهمند عناصر خاصی مانند نوار جستجو یا منوی پیمایش را در کجا پیدا کنند، بدون توجه به این که در کدام صفحه سایت هستند.

۳- سلسله­ مراتب منطقی

سازماندهی محتوا در یک سلسله‌مراتب منطقی به کاربران کمک می‌کند تا رابطه بین صفحات یا بخش‌های مختلف را بشناسند. این گزینه را می‌توان از طریق منوهای فرعی، منوهای کشویی یا مبحث Breadcrumb ایجاد نمود.

۴- قابلیت جستجو

شامل یک نوار جستجو است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت اطلاعات یا محصولات موردنظر را در وب‌سایت پیدا کنند.

۵- برچسب‌ها و عنوان‌های توصیفی

استفاده از برچسب‌های واضح و توصیفی برای منوها، پیوندها و عنوان‌ها به کاربران کمک می‌کند تا بفهمند هر گزینه چه چیزی را نشان می‌دهد و انتظار دارند هنگام کلیک‌کردن روی آن چه چیزی پیدا کنند.

درخواست مشاوره طراحی سایت

سخن پایانی

طراحی سایت اختصاصی و حرفه‌ای مستلزم بررسی دقیق چندین اصل کلیدی است. ما در این مقاله بسیاری از مولفه ‌های طراحی سایت را در این مقاله بررسی کردیم. با رعایت این اصول توسط تیم افروز وب، کسب‌وکارها می‌توانند وب‌سایت‌هایی داشته باشند که نه‌تنها بازدیدکنندگان را جذب می‌کنند، بلکه تجربه کاربری مطلوبی را برای آن‌ها فراهم می‌کنند و به اهداف خود دست می‌یابند.

۱ نظر

نظرات خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.