روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

محبوب ترین پست ها

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

رنگ ما را قادر می سازد اجسام را تشخیص دهیم. رنگ است که به همه چیز معنا میدهد و بدون آن چیزی مفهوم ندارد؛ برای درک این موضوع، سعی کنید آسمان را بدون نام بردن یک رنگ توصیف کنید، تقریبا غیر ممکن است، اینطور نیست؟ زمانی که ما به چیزی نگاه میکنیم چشم ما قبل از توجه به خطوط و اشکال، جذب رنگ اشیا می شود. در یک نگاه کلی به جنگل در فصل تابستان، قادر به تشخیص گونه ها و تفاوت های درختان نخواهیم شد؛ اما آن چه بیش از بقیه به چشم می آید رنگ سبز درختان است. برای هنرمندان، نقاشان، معماران و حتی طراحان سایت هم رنگ اهیت ویژه‌ای دارد، اما ما در این مقاله از سایت افروز وب، بیشتر به روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت پرداخته‌ایم.

ما در این مقاله به بررسی رنگ از دو دیدگاه متفاوت پرداخته‌ایم:

  1. جنبه عینی که شامل قوانین شیمی، فیزیک و فیزیولوژی رنگ است.
  2. جنبه ذهنی که شامل مفاهیم روان شناختی رنگ می شود.

فیزیولوژی رنگ

فیزیولوژی رنگ عبارت است از درک نور توسط مغز. در واقع نور امواجی از انرژی است که از طریق طول موج حرکت می کنند. تفاوت های جزئی در طول موج و دریافت آن توسط مغز، طول موج‌های بی شماری پدید می آورد.

عملکرد چشم و مغز در افراد گوناگون به علت ویژگی های خاص و منحصربه فرد متفاوت است. با توجه به این نکته مهم، هنگام صحبت در مورد رنگ ها نمی توان یک نظر مطلق را ارائه داد؛ بلکه لازم است اصول کلی را در این مورد درنظر گرفت که به نظر می رسد درمورد تمام اشخاص یکسان است.

 رنگ های مناسب برای طراحی سایت

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

آیا تا به‌ حال این سؤال برای شما به وجود آمده است که چرا در بسیاری از مواقع، کاربران یک سایت را به دیگری ترجیح می‌دهند؟ جالب است بدانید که علاوه بر محتوا، طرح گرافیکی و رنگ‌های مربوط به آن نیز نقش فوق‌ العاده مهم و حائز اهمیتی به اجرا می‌گذارند و باید رنگ‌های مناسب برای طراحی سایت در نظر گرفته شود.

حداقل ۶۰% فرآیند طراحی سایت اختصاصی با توجه رنگ‌ها و عناصر بصری صورت می‌گیرد و به همین علت مهم است طیف رنگ‌های درستی را برگزنید. احتمالا کار آسانی نیست که از بین تقریبا ۱۰ میلیون رنگ موجود در دنیا بهترین‌ها را انتخاب کنید، اما اگر با ویژگی‌های هر رنگ آشنا شوید این کار بسیار آسان‌تر خواهد شد.

ما در اینجا به برسی برخی از رنگ‌های مهم پرداختیم و مزایای استفاده از آن‌ها را شرح داده‌ایم. این رنگ‌ها شامل:

  • رنگ سفید
  • رنگ مشکی
  • رنگ آبی
  • رنگ قرمز
  • رنگ سبز
  • رنگ قهوه ای
  • رنگ خاکستری
  • رنگ بنفش
  • رنگ نارنجی
  • رنگ زرد
  • رنگ طلایی
  • رنگ نقره ای

• رنگ سفید در طراحی سایت

رنگ سفید نمایانگر صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و مدرن بودن است. سفید بهترین رنگ برای بک گراندهای وب می باشد. در تجارت، سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است.
رنگ سفید با پژشکان و پرستاران ارتباط مستقیمی دارد؛ به همین علت رنگ سفید در طراحی سایت پزشکی، دندانپزشکی و سایر خدمات بهداشتی بسیار مناسب است.
ترکیب رنگ سفید با رنگ های سیاه، طلایی، نقره ای و خاکستری میتواند در سایت هایی که برای فروش کالاهای لوکس هستند، نیز مناسب باشد.

رنگ سفید در طراحی سایت

• هارمونی رنگ سیاه در طراحی سایت

رنگ سیاه به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی و مهارت اشاره دارد. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده‌آل است.
این نکته را نیز موردنظر داشته باشید که رنگ سیاه به عنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته می‌کند. رنگ‌هایی که در کنار سیاه استفاده می شوند می‌توانند تاثیراتی مانند وقار و ثبات ایجاد کنند یا حسی مانند مدرنیته را تداعی کنند. با این حساب، دامنه استفاده از این رنگ می‌تواند گسترده باشد.

برای مثال، در طراحی سایت رستوران زیر از رنگ سیاه در پس زمینه استفاده شده، اما بهره‌گیری هوشمندانه از قرمز، سبز و خاکستری یکنواختی آن را از بین برده و آن را جذاب‌تر کرده.

طراحی اختصاصی سایت رستوران باغبان مشهد (لاراول)
طراحی اختصاصی سایت رستوران باغبان مشهد (لاراول)

• رنگ آبی

روانشناسی رنگ آبی در طراحی سایت القا کننده امنیت، اعتماد، مسئولیت‌ پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال است.
آبی دومین رنگ عوام‌ پسند و در تجارت به معنای ضمانت مالی است. رنگ آبی برای طراحی سایت دولتی، شبکه‌های اجتماعی، بانک‌ها و خدمات پزشکی مناسب است.

• روانشناسی رنگ قرمز در طراحی سایت

رنگ قرمز در طراحی وبسایت نمایانگر توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم است. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب می‌کند. در تجارت به معنی وام و بدهی است.
این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع می‌کند. برای سایت‌های مرتبط با فشن، سرگرمی، ورزش، بازاریابی، تبلیغات و غذا، رنگ قرمز بسیار مناسب است، اما باید با احتیاط استفاده شود.

یک نمونه موفق استفاده از قرمز را در طراحی سایت مواد غذایی دوین جاکس، می‌توانید ببیند. قرمز کاملا به جا در کنار قهوه ای، سفید و سیاه استفاده شده است و حس هیجان چشیدن طعم‌های جدید را در مخاطب زنده می‌کند.

• تاثیر رنگ سبز در طراحی سایت

یکی از رنگ های بسیار مناسب برای طراحی یک سایت قابل اعتماد، سبز است. این رنگ که نشانگر تندرستی، فراوانی، حاصل‌ خیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی است.
این رنگ در چشم‌ها راحت‌تر از همه رنگ‌ها دیده می‌شود و در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. رنگ سبز یکی از رنگ‌هایی است که سیستم چشم انسان آن را به راحتی تشخیص می‌دهد و آنالیز می‌کند و استفاده از آن در سایت باعث ایجاد حس آرامش می‌گردد.
پیشنهاد‌ می‌کنیم برای سایت‌هایی که در حوزه دارو و خدمات بهداشتی محیطی فعالیت می‌کنند، سراغ این رنگ بروید.

طراحی اختصاصی وب سایت برج برفی مشهد (وردپرس)
طراحی اختصاصی وب سایت برج برفی مشهد (وردپرس)

• رنگ قهوه ای

روانشانسی رنگ قهوه ای در طراحی سایت به خاصیت تاثیرگذاری، متانت، توانگری مالی و یاری کنندگی اشاره دارد. قهوه‌ ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.
در سایت‌هایی که مربوط به خوراکی‌هایی مانند قهوه و شکلات هستند، تاثیر مثبتی دارد. همچنین برای طراحی سایت املاک هم استفاده از قهوه‌ ای مناسب است. پیشنهاد ما این است که از رنگ قهوه ای برای پس زمینه سایت استفاده کنید.

• رنگ خاکستری

رنگ خاکستری نشانگر صمیمیت زیاد، اعتبار، نفوذ و عملی بودن است و در تجارت به معنای سنت‌ گرایی است.

رنگ خاکستری برای سایت‌هایی که به موضوعی به صورت حرفه‌ای می‌پردازند، بسیار مناسب است. همچنین برای فروش کالا‌های لوکس و ایجاد توازن در سایت ها انتخاب خوبی است.

• رنگ بنفش در طراحی سایت

روانشانسی رنگ بنفش در طراحی سایت نشانگر وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت است.
بنفش طرفداری از سبک‌های هنرمندانه و در تجارت به معنای بزرگ نشان دادن است. اگر از رنگ بنفش تیره استفاده کنید تا حد زیادی حس لوکس بودن را به کاربر انتقال می‌دهید، همچنین رنگ بنفش روشن یادآور بهار و تازگی است. بنابراین این رنگ‌ها برای سایت‌هایی که لوازم آرایشی عرضه می کنند بسیار مناسب است. همچنین بنفش برای طراحی سایت روانشناسی و مرتبط با خانم ها و دختران نوجوان تاثیر مثبتی دارد.

رنگ بنفش در طراحی سایت

• رنگ نارنجی

رنگ بنفش نمایانگر سرزندگی و شوخ طبعی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی است.
برای رنگ دکمه CTA (کال تو اکشن) مناسب است، چون توجه را به این عنصر جلب می‌کند. رنگ نارنجی برای سایت هایی که تکنولوژی و سرگرمی ارائه می‌دهند، مناسب می‌باشد. همچنین انتخاب خوبی برای سایت‌های مرتبط با غذا، رستوران و کودکان است. یک نمونه جذاب استفاده از رنگ نارنجی به صورت کاملا متعادل در وبسایت را می‌توانید در تصویر پایین ببینید. هارمونی رنگ ها در طراحی این سایت کاملا تاثیرگذار است؛ رنگ نارنجی به خوبی با سفید، مشکی و خاکستری متعادل شده و آن را از خسته کننده بودن خارج کرده است.

طراحی اختصاصی سایت رستوران پونتوایکما اسپانیا (وردپرس)
طراحی اختصاصی سایت رستوران پونتوایکما اسپانیا (وردپرس)

• رنگ زرد

القا‌کننده نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و‌ ساز را زیاد می‌کند و سخت‌ترین رنگ برای چشم‌هاست، در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است.
بسیار مهم است که به روانشانسی رنگ زرد در طراحی سایت توجه کنید و در سایت‌هایی که به نوعی با فعالیت‌های شاد و پر انرژی در ارتباط هستند، از آن بهره بگیرید. استفاده از رنگ زرد در طیف‌های روشن تاثیر خوبی بر روی کاربر دارد، همچنین استفاده از دکمه‌های CTA به رنگ زرد، توجه را به آنها جلب می کند.

افروز وب یکی از شرکت‌های معتبر برای طراحی سایت شماست؛ برای مشاوره و ارتباط با کارشناسان افروز وب، با ما در تماس باشید!

• رنگ طلایی

رنگ طلایی نشانگر گران بودن و پرستیژ است. رنگ طلایی بسیاری از ارتباطات احساسی فلز با ارزشی که با همین نام شناخته می شود را نیز به خود می گیرد.
رنگ طلایی در طراحی سایت اغلب به عنوان رنگ دوم و ثانویه در طراحی برای تاکید کردن بر ثروت مورد استفاده قرار می گیرد. به خودی خود، رنگ طلایی می تواند بسیار شبیه به رنگ زرد عمل کند.

• رنگ نقره ای

رنگ نقره ای نشانگر سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است. رنگ نقره ای شبیه به رنگ طلایی است، اما با درخششی کمتر. در جاییکه رنگ طلایی روشن و هیجان انگیز است، رنگ نقره ای سرد و با جنبه علمی است.

 هارمونی رنگ نقره ای در طراحی سایت
هارمونی رنگ ها با نقره ای در طراحی سایت

رنگ بنفش در طراحی سایت

رنگ‌ها نقش فوق‌ العاده مهم و اساسی در زندگی تمام انسان‌ها به همراه دارند. چنانچه استفاده درست و به جایی از آن‌ها داشته باشید، امکان بهره‌گیری از هر یک در نقاط مختلف و متفاوت برای شما فراهم می‌شود.

  • چرخه یا دایره رنگ شامل رنگ‌های مختلف و متفاوتی می‌شود که قطعاً در ابتدای زندگی تاکنون با هر یک از آن‌ها آشنا شده‌اید. لازم است بدانید که رنگ‌ها نقش به‌شدت اساسی در تمام رشته‌های طراحی دارند که طراحی سایت نیز از این قاعده مستثنا نیست. با استفاده از رنگ‌های مناسب و منحصر به‌ فرد در زمان راه‌اندازی و طراحی یک سایت می‌توانید رضایت و نظر اکثر کاربران را به خود جلب کنید. هارمونی رنگ ها در طراحی سایت به‌عنوان یک مورد مهم و حائز اهمیت در UX سایت به‌حساب آمده و در نهایت تأثیر مثبتی روی آن می‌گذارد.
  • بدون شک انتخاب درست رنگ به‌عنوان روانشناسی رنگ‌ ها در طراحی سایت می‌تواند در افزایش بازدید آن نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی به همراه داشته باشد و تمام کاربران را برای مدت‌زمان بیشتری در سایت نگه دارد.
  • این مورد به‌عنوان یکی از عوامل فوق‌ العاده مهم و پر اهمیت از نظر موتورهای جستجو همچون گوگل به‌ حساب می‌آید و در نهایت بهبود سئو سایت را در بازه زمانی مشخص به همراه دارد.
  • نمودار دایره‌ای‌ شکلی که برای طراحی سایت در نظر گرفته شده و به آن چرخه رنگ می‌گویند، اولین‌بار توسط نیوتن ابداع شد و پس از آن نیز یک نقطه شروع جهت درک مفهوم ارتباط میان رنگ‌ها و ایجاد سایر رنگ‌های متفاوت به شمار می‌آید. در هر یک از چرخه‌های رنگ استاندارد ۳ عدد رنگ اصلی قرار گرفته که هر کدام از آن‌ها یک‌سوم چرخه را تشکیل می‌دهند.

کلام پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید دررابطه‌با روانشناسی رنگ ‌ها در طراحی سایت مطالب لازم را در اختیار شما قرار دادیم. در پایان باید به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم که انتخاب رنگ یک نکته مهم و حائز اهمیتی به شمار می‌آید. تأثیر رنگ‌های موجود ممکن است منفی، مثبت یا متناقض باشد. پس رنگ‌ها می‌توانند تأثیر بسیار زیادی در طراحی سایت داشته باشند.

البته این مورد باید توسط افراد خبره و دانا در این زمینه صورت بگیرد تا بتوانید بهترین بازدهی را از سایت خود داشته باشید. در این زمینه مجموعه ما می‌تواند راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد. پس پیشنهاد می‌دهیم که برای به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر برای یک‌بار هم که شده با گرافیست ما مشورت کنید.

طراحی UI سایت

سؤالات متداول

چگونه می‌توان برای سایت ترکیب رنگ مناسبی انتخاب کرد؟

پیشنهاد می‌دهیم که قبل از هر چیز و در وهله اول با رنگ‌ها آشنایی کامل داشته باشید. به کمک رنگ‌های اصلی که قرمز، آبی و زرد هستند می‌توانید ترکیبات ویژه‌ای به دست آورید.

چه الگوهایی برای انتخاب پالت رنگ وجود دارد؟

برای آن دسته از افرادی که تازه شروع به طراحی سایت کرده‌اند و قصد تغییر رنگ‌بندی سایت را دارند، روش‌های مختلف و گوناگونی جهت انتخاب پالت رنگی وجود دارد. برخی الگوها شامل الگوی مشابه یا آنالوگ، الگوی مثلثی، الگوی مکمل، الگوی تک‌رنگ الگوی ترکیبی و مرکب می‌شوند.

نظرات خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.