اپلیکیشن موبایل چیست؟ همه چیز در مورد نرم‌افزار موبایل

محبوب ترین پست ها

اپلیکیشن موبایل چیست

اپلیکیشن موبایل چیست؟ همه چیز در مورد نرم‌افزار موبایل

این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که با اپلیکیشن‌های موبایل آشنایی نداشته باشد؛ برنامه‌های موبایل یا اپلیکیشن‌ها با درنظرگرفتن خواسته‌ها و محدودیت‌های دستگاه‌ها و همچنین برای بهره‌گیری از هرگونه قابلیت تخصصی که در اختیار دارند، طراحی شده‌اند که روزبه‌روز در حال افزایش مخاطب است. در این مقاله از سایت افروز وب قصد داریم به تعریف اپلیکیشن موبایل بپردازیم و ببینیم هدف از طراحی اپلیکیشن موبایل چیست و چه مزایایی به همراه دارد.

اپلیکیشن موبایل چیست؟

اپلیکیشن یک برنامه کاربردی تلفن همراه که معمولاً به‌عنوان یک برنامه خوانده می‌شود، نوعی نرم‌افزار کاربردی است که برای اجرای آن بر روی دستگاه تلفن همراه، مانند تلفن هوشمند یا رایانه لوحی طراحی شده است. برنامه‌ها معمولاً واحدهای نرم‌افزاری منفرد و کوچک با عملکرد محدود هستند.

استفاده از نرم‌افزار برنامه در ابتدا توسط Apple Inc و App Store آن رواج پیدا کرد که هزاران برنامه برای iPhone ،iPad و iPod Touch ارائه می‌دهد. یک برنامه تلفن همراه ممکن است به‌عنوان یک برنامه، برنامه وب، برنامه آنلاین، برنامه آیفون یا برنامه تلفن هوشمند نیز شناخته شود.

امروزه سیستم‌عامل‌های مختلفی برای هر یک از دستگاه‌های تلفن هوشمند روی کار آمده و در این میان سیستم‌عامل اندروید توانسته قسمت بسیار زیادی یعنی حدود ۸۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. در این میان سیستم‌عامل ‏ios نیز ۱۵ درصد از این سهم را دربرگرفته و به‌عنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها در بین سایرین به‌حساب می‌آیند. برای هر یک از این سیستم‌عامل‌ها انواع اپلیکیشن در نظر گرفته شده و اگر قصد به‌وجودآوردن توسعه یک برنامه خاص را دارید لازم است که حتماً آن‌ها را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است بیان کنیم که اصول، قواعد و مراحل طراحی موبایل اپلیکیشن بسته به سیستم عامل منحصر به فرد است برای گرفتن بهترین نتایج، باید از آن‌ها آگاه باشید.

نرم افزار موبایل چیست

انواع اپلیکیشن موبایل از نظر ساختاری

هر کدام از اپلیکیشن‌های موبایل دارای ساختاری متفاوت هستند و همین موضوع موجب می‌شود تا کاربرد هر یک از آن‌ها متمایز شود. در ادامه به بررسی انواع اپلیکیشن موبایل از لحاظ ساختاری می‌پردازیم و نکاتی را دراین‌خصوص شرح می‌دهیم.

۱. برنامه های بومی (Native app)

چنین برنامه‌هایی برای یک سیستم‌عامل واحد همراه ساخته شده‌اند. به همین دلیل بومی خوانده شده و آنها بومی یک سیستم‌عامل یا دستگاه خاص هستند. امروزه اکثر برنامه‌های موبایل برای سیستم‌هایی مانند Android یا iOS ساخته شده‌اند. 

به عبارت ساده، شما نمی‌توانید یک برنامه Android را در iPhone نصب کنید و یا حتی برعکس استفاده کنید. مزیت اصلی برنامه‌های بومی عملکرد بالا و تجربه عالی کاربر است. ازاین‌گذشته، توسعه‌دهندگانی که آنها را ساخته‌اند از UI دستگاه بومی استفاده می‌کنند. دسترسی به طیف گسترده‌ای از API همچنین به تسریع در کار توسعه و گسترش مرزهای استفاده از برنامه کمک می‌کند.

برنامه‌های بومی فقط از فروشگاه‌های برنامه قابل بارگیری هستند و مستقیماً در دستگاه‌ها نصب می‌شوند. به همین دلیل ابتدا باید یک‌روند چاپ و نشر دقیق را پشت سر بگذارند. توجه داشته باشید که مهم‌ترین اشکال برنامه‌های بومی هزینه آنهاست. برای ایجاد، پشتیبانی و نگهداری یک برنامه برای Android و iOS در واقع به دو تیم توسعه نیاز دارید. همان‌طور که تصور می‌کنید، این ممکن است باعث افزایش قیمت بر روی پروژه شود.

اپلیکیشن موبایل چیست؟
Native app & & Web app & Hybrid app 

⇐ مزایای برنامه های بومی

  • سرعت بسیار بالا بومیان 
  • توزیع راحت در فروشگاه‌های اپلیکیشن گوگل 
  • تعاملی تر و شهودی تر
  • برقراری ارتباط آسان با هر ویژگی گوشی 

⇐ معایب برنامه های بومی

  • ساخته شده برای یک پلتفرم واحد
  • سختی زبان‌هایی مانند swift و Java که برای ساخت این نوع برنامه‌ها استفاده می‌شوند
  • گران شدن برای توسعه
  • حفظ سخت
طراحی موبایل اپ

۲. برنامه‌های وب (Web app)

برنامه‌های وب، برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که به طور مشابه با برنامه‌های موبایل بومی رفتار می‌کنند و در دستگاه‌های تلفن همراه کار می‌کنند. بااین‌حال، تفاوت‌های چشمگیری بین برنامه‌های بومی و وب اپلیکیشن‌ها وجود دارد. برای مبتدیان، برنامه‌های وب از مرورگرها برای اجرای استفاده می‌کنند و معمولاً به زبان‌های CSS ،HTML5 یا JavaScript نوشته می‌شوند. چنین برنامه‌هایی کاربر را به آدرس URL هدایت می‌کنند و سپس گزینه نصب برنامه را به آنها پیشنهاد می‌دهند. آنها به‌سادگی یک نشانک در صفحه خود ایجاد می‌کنند. به همین دلیل آنها به حداقل حافظه دستگاه نیاز دارند.

ازآنجاکه کلیه بانک‌های اطلاعاتی شخصی روی سرور ذخیره می‌شوند، کاربران فقط در صورت داشتن اتصال اینترنتی می‌توانند از این برنامه استفاده کنند. این برنامه‌ها همیشه به یک اتصال اینترنتی خوب نیاز دارند. در غیر این صورت، شما ریسک می‌کنید تجربه کاربری subpar را تحویل بگیرید.

⇐ مزایای برنامه های وب

  • کاهش هزینه کسب و کار
  • بدون نصب مورد نیاز
  • دسترسی بهتر از هر جایی به آن
  • همیشه به روز

⇐ معایب برنامه های وب

  • وابسته به سرعت اینترنت
  • رابط کاربری (UI) آسان
  • زمان بیشتری برای توسعه
  • خطر امنیتی

انواع اپلیکیشن های کاربردی موبایل

 بهترین وب اپلیکیشن‌های ایرانی را می‌شناسید؟

۳. برنامه‌های ترکیبی (Hybrid app)

این برنامه‌ها با استفاده از فن آوری‌های وب مانند JavaScript ، CSS و HTML 5 ساخته شده‌اند. برنامه‌هایی ترکیبی اساساً مانند برنامه‌های وب دربسته بندی بومی عمل می‌کنند. برنامه‌های ترکیبی آسان و سریع توسعه می‌یابند که این یک مزیت آشکار است. همچنین برای همه سیستم‌عامل‌ها یک‌پایه کد تنها به دست می‌آورید. این موضوع می‌تواند هزینه نگهداری را کاهش دهد و روند به‌روزرسانی را ساده‌تر کند.

 توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند از بسیاری از APIها برای ویژگی‌هایی مانند ژیروسکوپ یا جغرافیایی استفاده کنند. از طرف دیگر، کاربردهای ترکیبی ممکن است فاقد سرعت و کارایی باشند. همچنین ممکن است برخی از مشکلات طراحی را تجربه کنید؛ زیرا ممکن است برنامه روی دو یا چند سیستم‌عامل یکسان نباشد.

⇐ مزایای برنامه های ترکیبی

  • آسان برای ساخت
  • بسیار  ارزان‌تر از یک برنامه بومی
  • یک برنامه برای همه سیستم‌عامل‌ها
  • بدون نیاز به مرورگر

⇐ معایب برنامه های ترکیبی

  • کندتر از برنامه های بومی
  • گران تر از برنامه های وب
  • تعاملی کمتر از برنامه های بومی

انواع اپلیکیشن های کاربردی موبایل

تمامی اپلیکیشن‌های موبایل با درنظرگرفتن کاربردی که دارند، به چند دسته تقسیم می‌شوند. در هریک از دسته‌ها هزاران اپ موبایل وجود دارد که روزبه‌روز در حال افزایش است تا افراد بتوانند بیشترین بهره‌وری را در فضای دیجیتال داشته باشند.

بازی ها

بازی‌ها جزو محبوب‌ترین دسته برنامه‌های تلفن همراه هستند. بسیاری از کسب‌وکارها، مقدار زیادی از وقت و منابع را برای ایجاد بازی‌ها و نسخه‌های موبایل بازی‌های ثابت و شناخته شده ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند، زیرا چنین بازاری سودآور است.

طبق تحقیقات به‌دست‌آمده، بازی‌های موبایل ۳۳٪ از کل بارگیری برنامه‌ها، ۷۴٪ از هزینه‌های مصرف‌کننده و ۱۰٪ از کل زمان استفاده از برنامه‌ها را تشکیل می‌دهند. موفق‌ترین بازی‌های موبایل مانند Candy Crush Saga یا Angry Birds در سراسر جهان شناخته می‌شوند.

موبایل اپلیکیشن Candy Crush Saga

تجاری یا بهره وری

این برنامه‌ها امروزه بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ زیرا مردم به طور فزاینده مستعد استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های خود برای انجام بسیاری از کارهای پیچیده در حال انجام هستند. به‌عنوان‌مثال، برنامه‌ها می‌توانند به آنها در رزرو بلیت، ارسال ایمیل یا پیگیری پیشرفت کارشان کمک کنند. برنامه‌های تجاری برای افزایش بهره‌وری و به‌حداقل‌رساندن هزینه‌ها در نظر گرفته شده‌اند؛ زیرا به کاربران امکان می‌دهد طیف گسترده‌ای از کارها را انجام دهند، از خرید کارتریج‌های جدید برای چاپگرهای اداری گرفته تا استخدام مدیر جدید دفتر.

آموزشی

این دسته به کاربران کمک می‌کند مهارت و دانش جدید کسب کنند. به‌عنوان‌مثال، برنامه‌های یادگیری زبان مانند  Duolingo بسیار محبوب شده‌اند؛ زیرا آنها انعطاف‌پذیری موردنظر خود را در یادگیری به کاربران می‌دهند. برنامه‌های بازی آموزشی ابزاری عالی برای بچه‌ها است. بسیاری از برنامه‌های آموزشی به نظر می‌رسد که در بین معلمان نیز محبوب است که از آنها برای بهتر کردن روند تدریس خود یا بهتر آموزش خود استفاده می‌کند.

اپلیکیشن موبایل Duolingo

سفر

ایده اصلی در پشت این دسته، کمک به کاربران برای مسافرت آسان است. برنامه‌های سفر یک تلفن هوشمند یا رایانه لوحی را به دفتر خاطرات سفر تبدیل می‌کنند و به کاربران کمک می‌کند تا همه چیزهایی را که باید در مورد سایت موردنظرشان بدانند، کشف کنند. بیشتر توریست‌ها مسافرینی باهوش هستند که از نظر دیجیتال می‌دانند چگونه از برنامه‌ها به نفع خود استفاده کنند. آیا می‌توانید تصور کنید که سفرهای Google بدون Google Maps ، Airbnb یا Uber به چه صورت است؟

سرگرمی

این برنامه‌ها به کاربران امکان می‌دهند محتوای ویدئو را پخش کنند، رویدادها، گپ یا جستجوی مطالب را به‌صورت آنلاین مشاهده کنند. برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک یا اینستاگرام نمونه‌های بسیار خوبی هستند. علاوه بر این، برنامه‌های پخش ویدئویی مانند Netflix یا Amazon Prime Video در سراسر جهان بسیار موردتوجه کاربران قرار گرفته‌اند. این برنامه‌ها معمولاً بااطلاع اعضای در مورد به‌روزرسانی‌ها و محصولات تازه اضافه شده جذب کاربر را تقویت می‌کنند.

اپلیکیشن Netflix

آمار استفاده کاربران از اپلیکیشن موبایل

این آمار استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل بسیار جالب است! چرا که بسیاری از افراد همواره در کل جهان هستی به طور شگفت‌انگیزی از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل بهره می­گیرند.

  • یک کاربر برنامه تلفن همراه به طور متوسط در ایالات متحده، بیش از ۱۰۰ برنامه نصب شده روی دستگاه خود دارد.
  • یک کاربر معمولی موبایل روزانه ۶۳ بار گوشی هوشمند خود را بررسی می‌کند.
  • ۸۷٪ از کاربران حداقل یک ساعت قبل از خواب تلفن خود را چک می‌کنند.
  • از این تعداد، ۶۹٪ حداقل ۵ دقیقه قبل از خواب تلفن خود را چک می‌کنند.
  • ۷۹٪ از کاربران پس از تنها یک روز استفاده، یک محصول دیجیتال را رها می‌کنند.
  • برنامه‌های تلفن همراه امروز بیش از ۵۷٪ از کل استفاده از رسانه‌های دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

از ویژگی های یک اپلیکیشن حرفه ای  چه می‌دانید؟

نحوه استفاده هر یک از مشاغل از انواع اپلیکیشن موبایل

امروزه این امکان فراهم شده تا بسیاری از کسب‌وکارهای مختلف از طریق خدمات مربوط به اپلیکیشن‌های موبایل تنها برای پیش‌بردن هدف‌های اصلی خود از آن استفاده کنند. برخی از نمونه‌های مربوط به این اهداف عبارت‌اند از:

  • به‌صورت کاربردی و کارآمدتر عمل می‌کنند.
  • برقراری ارتباطی کاملاً مناسب و کاربردی با ذی‌نفعان
  • این امکان فراهم است تا پایگاه مشتریان خود را به طور چشمگیری گسترش دهید.
  • از این طریق دسترسی افراد به تمام محصولات و خدمات ارائه شده و اطلاعات لازم بسیار آسان‌تر صورت می‌گیرد.
  • در چنین شرایطی کارمندان قادر هستند تا تمام وظایف خارج از دفتر را نیز به‌صورت دقیق انجام دهند.
  • امکان مدیریت موجودی به نحو ساده فراهم می‌شود.
  • ارائه خدمات کافی و ویژه به هر یک از مشتریان.
  • اشتراک‌گذاری تمام مطالب به‌روز محل کار
  • فراهم‌سازی یک ارزش‌افزوده برای مشتری‌های خود
نرم افزار موبایل چیست

امروزه انواع اپلیکیشن و دستگاه‌های تلفن همراه توانسته‌اند اصلی‌ترین تأثیر ارتباطی افراد و سازمان‌ها را با اینترنت فراهم کنند و می‌توان گفت که به‌عنوان بهترین راه نیز تلقی می‌شوند. هر یک از سازمان‌ها برای‌آنکه بتواند به بهترین نحو ممکن پاسخگوی تمام خواسته‌های ارائه شده از سوی افراد باشند و به‌صورت کاملاً موفق عمل کنند لازم است که حتماً نرم‌افزارهای موبایل را طراحی و در اختیار داشته‌باشند.

برای اطلاعات بیشتر: طراحی اپلیکیشن موبایل چقدر زمان می برد؟

طراحی بهترین اپلیکیشن موبایل توسط تیم حرفه‌ای و متخصص افروز وب

دررابطه‌با این موضوع که اپلیکیشن موبایل چیست مطالبی ارائه دادیم و گفتیم که امروزه از اپلیکیشن‌های موبایل برای انجام بسیاری از کارهای روزمره و عملیات تجاری استفاده خواهد شد. به همین دلیل آشنایی با هر یک از فناوری‌ها و کاربردهای مربوط به آن می‌تواند بسیار مهم و فوق‌العاده حائز اهمیت تلقی شود.

توجه داشته باشید که طراحی اپلیکیشن موبایل احتیاج به دانش و اطلاعات بسیار زیادی دارد و در صورت کوتاهی و عدم رعایت موارد لازم ممکن است با شکست روبرو شود، پس به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای طراحی انواع اپلیکیشن‌ها به تیم حرفه‌ای و معتبر افروز وب مراجعه فرمایید چرا که با دارابودن یک تیم کاملاً باتجربه و کارآمد آماده طراحی و ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم. چنانچه قصد داشتن یک اپلیکیشن بسیار کارآمد را دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

نتیجه گیری

کسب و کارها در حال سرمایه گذاری در منابع بیشتر در برنامه های تلفن همراه هستند؛زیرا دستگاه های تلفن همراه هنگام ورود به تعداد و درگیری کاربران، روی دستگاههای رومیزی سرپنجه می کنند. هر نوع برنامه نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد و این بستگی به نوع خود و نیاز شغلی شما دارد که کدام نوع برنامه را انتخاب می کنید.

سؤالات متداول

منظور از نرم افزار موبایل چیست؟

اپلیکیشن موبایل به‌عنوان یک برنامه رایانه‌ای یا نرم‌افزار کاربردی تلقی می‌شود که هدف از طراحی آن استفاده روی تلفن هوشمند تبلت، ساعت هوشمند و دیگر دستگاه‌های مربوطه است.

دلیل اهمیت اپلیکیشن موبایل چیست؟

به کمک این ابزار پیشرفته هر یک از مشاغل می‌توانند باتوجه‌به نوع کسب‌وکار خود به‌راحتی از آن استفاده کنند و ویژگی‌های منحصربه‌فردی نیز به همراه دارد که هر یک از آن‌ها را در مطالب فوق نام بردیم.

نظرات خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.