معرفی انواع اسکریپت و کاربردهای آن

محبوب ترین پست ها

انواع اسکریپت

معرفی انواع اسکریپت و کاربردهای آن

اسکریپت‌ها برنامه‌های کوچکی هستند که با بکارگیری آنها در کدهایتان می‌توانید از وظایف تکراری در سایت خود جلوگیری کنید. این برنامه‌ها نیازی به کامپایل ندارند و خطایابی و کامپایل همزمان آنها همزمان انجام می‌شود از این رو زبان‌های اسکریپت نویسی با زبان‌های برنامه نویسی متفاوت هستند. در این مقاله از سایت افروز وب می‌گوییم که اسکریپت چیست؟ کاربردهای آن چیست و درباره انواع اسکریپت و زبان‌های اسکریپت نویسی هم صحبت می‌کنیم.

اسکریپت چیست؟

اسکریپت توسط پردازنده کامپیوتر اجرا و کامپایل نمی‌شود و تفسیر آن را برنامه دیگری انجام می‌دهد. از زبان‌های اسکریپت نویسی می‌توان به زبان پرل، رکس، جاوا اسکریپت و Tcl/Tk اشاره کرد. زبان‌های اسکریپت نویسی از زبان‌های برنامه نویسی ساده تر است اما ممکن است زمان بیشتری برای اجرای آن نیاز باشد چون اجرای آن توسط برنامه دیگری انجام شده که نیاز به دستورالعمل‌های اضافی دارد. در واقع برخلاف زبان‌های برنامه نویسی که قبل از اجرا کامپایل می‌شوند زبان‌های اسکریپت فایل را کامپایل نمی‌کنند و فایل بدون کامپایل اجرا می‌شود.

اسکریپت‌ها می‌توانند از چند خط تا چند هزار کد باشند. کدنویسی اسکریپت سریعتر انجام می‌گیرد ولی ممکن است کامپایل آن زمان بیشتری ببرد. اسکریپت‌ها نوعی برنامه هستند و وظایفی را انجام می‎دهند که در صورت عدم استفاده از آنها باید این وظایف توسط اپراتور انسانی انجام شود.

اسکریپت چیست؟

کاربرد اسکریپت چیست؟

حالا که متوجه شدید اسکریپت چیست بیایید ببینیم کجا کاربرد دارد. اسکریپت‌ها برای خودکارسازی فرایندها استفاده شده و کدها به ترتیبی که در فایل اسکریپت نوشته شده‌اند اجرا می‌شوند. کاربردهای اسکریپت‌ها عبارتند از

  • خودکارسازی وظایف خاص در یک برنامه
  • استخراج اطلاعات از یک مجموعه داده
  • برای داشتن کدهای فشرده و کمتر در مقایسه با زبان‌های برنامه نویسی قدیمی
  • افزودن عملکرد جدید به برنامه و چسباندن سیستم‌ها و برنامه‌های پیچیده به همدیگر
  • زبان‌های اسکریپت سمت سرور و سرویس گیرنده استفاده شده و در برنامه‌های کاربردی وب به کار می‌روند. جاوا اسکریپت، ajax و jquery چند نمونه زبان برنامه نویسی سمت کلاینت یا سرویس گیرنده هستند. زبان‌های اسکریپت نویسی سمت سرور زبان‌های جاوا اسکریپت، PHP، پرل هستند.
  • برای اضافه کردن افزونه و اکستنشن به اپلیکیشن‌ها
  • در بازی‌ها و فایل‌های چند رسانه‌ای
  • مدیریت محتوای پویا برای صفحات استاتیک

انواع اسکریپت

حالا که با مفهوم اسکریپت آشنا شدید بیایید ببینیم که انواع اسکریپت و کاربرد هریک چیست. برای دانلود اسکریپت می‌توانید اسکرپیت‌های لیست زیر انتخاب کنید.

  • اسکریپت شبکه‌های اجتماعی: این نوع اسکریپت‌ها برای فروش فالور و لایک و استفاده می‌شوند و یکی از راه‌های افزایش درآمد و کسب سود هستند. بعضی از اسکریپت‌های اجتماعی برای ساخت شبکه اجتماعی کاربران استفاده می‌شود که دارای سیستم احراز هویت کاربران و پروفایل اختصاصی کاربر است.
  • اسکریپت صرافی: این اسکریپت‌ها امکان راه اندازی سایت صرافی ارز دیجیتال و خرید و فروش ارز را به صورت اتومات فراهم می‌کنند و از رمز ارزهای لیست شده در COINEX پشتیبانی می‌کنند. دارای کیف پول داخلی، قابلیت زیر مجموعه گیری، سیستم ارسال تیکت، احراز هویت، پنل پیامکی و درگاه پرداخت دارند.
  • اسکریپت خبرخوان: برای جست و جوی خبر از سایت‌های ایرانی استفاده می‌شوند و متن کامل خبر را از سایت‌های ایرانی بر اساس کلمات دریافت می‌کنند.
  • اسکریپت خبری: برای ساخت پلتفرم خبری استفاده می‌شوند و دارای پنل مدیریت پیشرفته برای مدیریت اخبار، ویدئوها، فایل صورتی و نظرسنجی‌ها و دیگر بخش‌های پلتفرم می‌باشند.
  • اسکریپت فروشگاهی: این اسکریپت ها در طراحی و ساخت سایت فروشگاهی کاربرد داشته و تمامی ‌نیازهای یک پنل فروشگاهی را پوشش می‌دهند. همچنین دارای پنل کاربری حرفه ای و فیلتر پیشرفته هستند و امکان ایجاد محصول را به صورت پیشرفته فراهم می کنند. به علاوه امکاناتی برای ایجاد و مدیریت برندها و ویژگی‌های جدید برای قیمت گذاری محصولات دارند.
انواع دستورات اسکریپتی
  • اسکریپت آموزش آنلاین: برای فروش دوره‌های آنلاین و راه اندازی فروشگاه آنلاین به شما کمک می‌کند. مدرسان دوره‌ها، دروس، آزمون و تکالیف را بارگذاری می‌کنند و دانشجویان به آنها دسترسی دارند. امکان افزودن بی نهایت مدرس و فروش دورهای ویدئویی را خواهید داشت.
  • اسکریپت فاکتور: اگر بخواهید برای سایت خود یک سیستم فاکتور راه اندازی کنید اسکریپت فاکتور کمک می‌کند تا فاکتور رسمی ‌و پیش فاکتور صادر کرده و فاکتورهای خود را نیز شخصی سازی کنید. این اسکریپت‌ها بهینه هستند و امکان مدیریت مشتری، تامین کننده، تراکنش، حساب را دارند.
  • اسکریپت کوتاه کننده لینک: کمک میکند یک لینک و آدرس طولانی را به یک لینک کوتاه تبدیل کنید تا بتوانید از آن برای نظارت بر کمپین‌های بازاریابی و کلیک‌های خود استفاده کنید. کاربران با اتصال سایت خود به سیستم شما می‌توانند لینک‌های خود را کوتاه کنند.
  • اسکریپت مدیریت فایل: این سیستم برای مدیریت و آپلود فایل استفاده می‌شود. برای آپلود فایل‌های حجیم، ثبت نام چند سطحی کاربران، و برای مدیریت و به اشتراک گذاری فایل استفاده شده دارای منوهای سطح دسترسی و گزارش فعالیت اعضا هستند. مدیریت سطوح کاربران، ارسال فایل برای آنها و اختصاص فولدر جدید به کاربران را دارد.
  • اسکریپت درگاه پرداخت واسط و مستقیم: این اسکریپت‌ها برای راه اندازی درگاه برای سایت شما استفاده می‌شوند. با این اسکریپت‌ها می‌توانید یک درگاه را به چند سایت متصل کنید و گزارش لحظه ای و آمار از تمام تراکنش‌ها داشته باشید. امنیت این اسکریپت‌ها بالا بوده و قابلیت توسعه پذیری دارند.
  • ماژول فیلم و سریال: این ماژول برای تماشای آنلاین و امکان دانلود فیلم و سریال استفاده می‌شود و برای افرادی مناسب است که می‌خواهند سایت حرفه ای با موضوع دانلود و پخش فیلم طراحی کنند.
  • اسکریپت مدیریت املاک: یک سامانه مدیریت املاک است. با این سامانه کارشناسان املاک با سطح دسترسی متفاوت می‌‌توانند ملک‌های خود را ثبت کنند. برای سایت‌های مشاور محور انتخاب مناسبی است و امکان درخواست ملک، ثبت و درخواست بازدید ملک، فرم استخدام برای استخدام کارشناس و مشاور و ثبت درخواست کارشناسی ملک را دارد.

مزایای زبان اسکریپت

این زبان به‌صورت رایگان و منبع‌باز در اختیار شما قرار می‌گیرد. افراد مبتدی این امکان را در اختیار دارند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به یادگیری آن اقدام کنند. به‌هیچ‌عنوان فایل اجرایی در آن به وجود نمی‌آید و این مورد می‌تواند درگیری کمتر حافظه را به دنبال داشته باشد. شما می‌توانید به‌راحتی انواع دستورات مهم اسکریپتی یا زبان را روی هر سیستم‌عاملی که علاقه دارید اجرا کنید.

معایب زبان اسکریپت

باتوجه‌به مزیت‌های فوق‌العاده انواع اسکریپت می‌توان گفت که این معایب بسیار ناچیز هستند. وجود تفسیر خط‌به‌خط باعث می‌شود که با سرعت کمتری روبرو شوید. با درنظرگرفتن تفسیر خط‌به‌خط امکان انجام بهینه‌سازی جهت اجرا با سرعت بالاتر و سریع‌تر وجود ندارد.

اسکریپت چیست؟ بررسی زبان‌های اسکریپت ‌نویسی

معمولاً زبان‌های اسکریپت شامل چند نوع متفاوت می‌شود که عبارت‌اند از:

  • زبان اسکریپت سمت سرور که معمولاً برای آن دسته از زبان‌هایی در نظر گرفته می‌شود که از وب سرور استفاده می‌کنند.
  • زبان اسکریپت‌نویسی سمت کلاینت که معمولاً در سمت سرویس‌گیرنده یا همان کلاینت قرار می‌گیرد.

زبان‌های اسکریپت نویسی چه مشخصاتی به دنبال دارند؟

این امکان فراهم است تا زبان‌های اسکریپت نویسی معمول را با سرعت بالایی یاد گرفته و جهت نوشتن آن اقدام کنید.

  • یکی از مشخصه‌های مهم زبان‌های اسکریپت‌نویسی برخورداری از نحو و معناشناسی ساده است.
  • معمولاً هر یک از اسکریپت‌ها (که منظور همان کد نوشته شده در زبان اسکریپت‌نویسی است) را از ابتدا به انتها اجرا می‌کنند و به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید نقطه ورودی صریح دیگری برای آن پیدا کنید.
  • زبان‌های اسکریپت‌نویسی به‌صورت تفسیری هستند. یعنی یک‌زبان اسکریپت‌نویسی را از طرف کد یا حتی منبع تفسیر می‌کنند.

انواع دستورات اسکریپتی به چه صورت است؟

انواع دستورات بسیار مهم اسکریپتی شامل دو حالت مختلف در صفحات وب می‌شود که عبارت‌اند از:

  • اسکریپت‌های مخصوصی که توقع داریم پس از لود شدن صفحه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا شود و اثر لازم را به نمایش بگذارد. در چنین شرایطی لازم است که حالت اسکریپت‌ها را در قسمت body طراحی سایت قرار دهید.
  • دسته دیگر شامل اسکریپت‌هایی است که توقع دارید در هنگام رخ‌دادن یک رویداد در صفحه شامل کلیک روی دکمه خاص اجرا شود. در این مواقع باید دستورات اسکریپت را در قسمت head صفحه یا در یک قسمت دیگر، یعنی یک فایل خارجی در طراحی سایت تعریف کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید دررابطه‌با انواع اسکریپت و دیگر موارد لازم نکاتی را بیان کردیم. در پایان نیز باید به توضیح این موضوع بپردازیم که استفاده از زبان‌های اسکریپت می‌تواند یک راه کاملاً تضمینی و فوق‌العاده عالی برای گسترش‌یافتن تمامی قابلیت‌های نرم‌افزار و صفحات وب‌سایت شما باشد.

نظرات خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.