استاندارد های جهانی طراحی وب سایت

محبوب ترین پست ها

استاندارد های جهانی طراحی وب سایت

استاندارد های جهانی طراحی وب سایت

یکی از کارهای بسیار مهمی که هر طراح و برنامه نویس وب باید به آن توجه داشته باشد، آزمایش استاندارد بودن یک سایت است. در واقع وقتی می گوییم یک صفحه وب براساس استاندارد بودن طراحی شده است، منظور این است که آن سایت یا صفحه اینترنتی از نظر HTML و CSS وJavascript  استانداردهای موجود را رعایت کرده باشد. استانداردها به ما کمک میکنند تا مطمئن شویم که همه کاربران به اطلاعاتی که تامین میکنیم دسترسی دارند که همواره توسعه وب را سریعتر و لذت بخشتر می کند. در این مقاله از افروزوب، با استاندارد های جهانی طراحی وب سایت آشنا خواهید شد.

استاندارد های جهانی طراحی وب سایت کدام اند؟

باید بگوییم که ویژگی‌های طراحی سایت با استاندارد جهانی به دو بخش کلی تقسیم می‌شود. بخش اول که بسیار حائز اهمیت است، مربوط به بدنه اصلی سایت می‌شود. در این بخش حتماً باید استانداردهای لازم در خصوص طراحی و پیاده‌سازی سایت در نظر گرفته شود. در بخش دوم نیز مهم‌ترین نکات، مربوط به شرایط بیرونی وب‌سایت است که شامل: ‌هاست، دامین و غیره می‌شود.

ویژگی‌های طراحی سایت با استاندارد جهانی به شرح زیر است:

ECMA

انجمن سازندگان اروپایی رایانه (ECMA) سازمانی است که رسما در سال ۱۹۶۱ پایه گذاری شده تا نیازهای استاندارد سازی قالبهای رایانه از جمله زبانهای برنامه نویسی و کدهای ورودی وخروجی را برآورده کند. این سازمان در ژنو سوئیس در نزدیکی اداره مرکزی سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) و کمیسیون علوم الکترونیکی بین المللی (IEC) مستقر شده است. در سال ۱۹۹۴ بود که نام این سازمان از ECMA به انجمن اروپایی برای استاندارد سازی اطلاعات و سیستمهای ارتباطی تغییر کرد.

وظیفه اصلی این سازمان گسترش استانداردها و گزارشهای فنی در زمینه اطلاعات و فناوری های ارتباطی است. از اونجایی که این سازمان یک انجمن از شرکتهاست و نه یک موسسه استانداردسازی رسمی ، اغلب با نهادها و موسسه های ملی یا بین المللی همکاری میکند.  بیشتر از ۲۷۰ استاندارد ECMA و۷۰ گزارش فنی منتشر شده است.از این استانداردها ۸۵ مورد به عنوان استاندارد بین المللی توسط سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) پذیرفته شده اند.

 استانداردهای ECMA

• استانداردهای ECMA

ECMA Script یک زبان برنامه نویسی استاندارد شده است که تا حد زیادی بر مبنای JavaScript از Netscape و JScript از Microsoft است. وظیفه اصلی ECMA Script ، که یک زبان مبتنی بر شیئی است ، اداره اشیائی است که در صفحات وب توسط الگوی شیئی سند (DOM) مشخص شده اند. این اشیاء میتوانند اضافه شده، حذف شده، جابجا شده و یا از لحاظ خصوصیات تغییر کنند. این به توسعه دهندگان وب اجازه میدهد اثراتی مانند متن متحرک، کلیدهای گرافیکی و صفحاتی که بر اساس ورودی کابر بدون نیاز به بارگذاری مجدد تغییر میکنند، ایجاد کنند.

در مورد طراحی سایت اختصاصی بیشتر بدانید!

w3c

طراحان وب همیشه با مشکل سازگاری با مرورگرهای مختلف و یکپارچه سازی پروتکل ها و تکنولوژی های مورد استفاده خود روبرو هستند. استاندارد w3c مخفف عبارت World Wide Web Consortium است که توسط شبکه جهانی وب تصویب شده تا با رعایت کردن آن طراحان وب سایت راحت تر بتوانند کار خود را انجام دهند و سازگاری با مرورگر ها ساده تر شود.

استاندارهای w3c

• استاندارهای w3c

این استاندارد کمک می کند تا سایت شما در همه مرورگرها به درستی نمایش داده شود، رعایت استاندارد w3c تاثیر شگرفی در رنکینگ سایت و یافتن آن در موتورهای جستجو دارد چراکه موتورهای جستجو به وب سایت هایی که استانداردها را رعایت می کنند بیشتر توجه می کند. بیشتر از ۴۵۰ سازمان در w3c همکاری می کنند که شامل تولید کنندگان نرم افزار و سخت افزار ، تامین کننده محتوا ، نهادهای علمی و شرکتهای ارتباط از راه دور می شود.

این مجموعه توسط سه سازمان تحقیقاتی بزرگ هم مورد حمایت و میزبانی قرار می گیرد که عبارت اند از: MIT آمریکا ، INRIA اروپا و Keio University ژاپن. این استاندارد هر چند وقت یک بار به روز رسانی شده و بخش های جدیدی به آن اضافه می شود.

Validation

Validation روند آزمایش کردن یک صفحه سایت در برابر استانداردهای کنسرسیوم یا همان W3C برای سندهای HTML و XML می باشد. از دلایل بسیار مهم و ساده این است که سندهایی که بر مبنای استانداردهای W3C نمی باشند وابسته به غلط گیری مرورگری هستند که در آن در حال نمایش می باشند و این عامل باعث می شود که اینگونه صفحه ها بر روی مرورگرهای مختلف نمایش های مختلفی داشته باشند و یا اینکه به درستی نشان داده نشوند. ممکن است خیلی سایتهای بسیار معروف را ببینید که Validate نمی شوند، این سایتها اغلب به خاطر نام و شهرتشان است که زیاد توجهی به این مساله نمی کنند، اما سایتهای عادی نمی توانند برای خود شهرت ایجاد کنند.همچنین این کار برای افراد معلول و ناتوان هم بسیار مفید است.

چند نمونه از اعتبار سنج های سایت

↵ HTML

↵ CSS
↵ RSS
↵ SVG
↵ RDF
↵ P3P

ویژگی های یک صفحه لندینگ (فرود) از دید گوگل کدام اند؟

امنیت سایت

داشتن امنیت بالای سایت یکی از مهم‌ترین ویژگی یک طراحی سایت استاندارد است که حتماً به هنگام طراحی و پیاده‌سازی سایت باید مدنظر قرار گرفته شود. در حالت کلی می­توان گفت، بدنه و هسته سایت علاوه بر اینکه در زمان طراحی نیاز به زبان برنامه‌نویسی و یا بانک اطلاعاتی صحیح دارد، قطعاً به امنیت بالا نیز نیاز دارد.  چرا که امنیت بالای سایت از ورود هکرها و خرابکاران و همچنین نفوذ بسیاری از ویروس‌های مخرب جلوگیری می‌کند.

امنیت سایت

سرعت بارگذاری

 دومین عاملی که در واقع‌نشدن دهنده طراحی سایت طبق استاندارد جهانی است، سرعت بارگذاری بالا است. با درنظرگرفتن این موضوع که کاربران هنگام مراجعه به وب‌سایت‌ها می‌خواهد هر چه سریع‌تر اطلاعات را دریافت کنند، درصورتی‌که در ۳ ثانیه اول نتیجه حاصل نشود، بسیار ناامید شده و سایت را ترک می‌کنند. ازاین‌رو سایت‌هایی که طبق استاندارد جهانی طراحی و پیاده‌سازی شود، قطعاً باید سرعت بارگذاری خوبی داشته باشند.

روش‌های زیادی برای تشخیص سرعت یک سایت وجود دارد. در مقاله بهترین ابزارهای اندازه‌گیری سرعت سایت، این روش‌ها را برسی کرده‌ایم.

سازگار بودن با موتورهای جستجوگر

یکی دیگر از مهم‌ترین شاخصه‌های طراحی سایت طبق استاندارد جهانی، میزان سازگاری بالا سایت با موتورهای جستجوگر است. متخصصین مجموعه افروز وب به هنگام طراحی وب‌سایت تمامی فاکتورهای بسیار مهم و مؤثر در سئو و افزایش رتبه سایت را در نظر می‌گیرند تا میزان سازگاری سایت با موتورهای جستجوگر افزایش یابد.

لازم است بگوییم که توجه و پیاده‌سازی موارد بالا قطعاً نیاز به تخصص و دانش بالایی دارد. ازاین‌رو چنانچه قصد دارید برای گسترش کسب‌وکار خود در فضای دیجیتال یک وب‌سایت طراحی کنید، لازم است برای این امر شرکتی را انتخاب کنید که دارای تیم باتجربه و متخصص باشد.

یکی از شرکت‌های متخصص که در زمینه طراحی و پیاده‌سازی استانداردهای جهانی در طراحی وب سایت بسیار عملکرد خوبی دارد و بیش از ۱۴ سال سابقه درخشان در زمینه طراحی سایت دارد، شرکت افروز وب است. چنانچه تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در خصوص طراحی سایت با لاراول، ری‌اکت و… به دست بیاورید و یا قصد گسترش کسب‌وکار خود را در فضای دیجیتال دارید، می‌توانید با متخصصین ما در تماس باشید.

درخواست مشاوره طراحی سایت

امکانات و کارایی سایت

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در بررسی استانداردهای جهانی طراحی وب ‌سایت ، تعبیه‌شدن امکاناتی است که کارایی سایت را افزایش دهد. برای مثال: استفاده از ماژول آب‌وهوا در یک سایتی که وظیفه آن فروش محصولات الکترونیکی است، به‌هیچ‌وجه اصلاً جذاب نیست. این در حالی است که تعبیه‌کردن یک سررسید و سیستم محاسبه اقساط در یک سایتی که به‌صورت اقساطی محصولات خود را به فروش می‌رساند، بسیار پرکاربرد و جذاب است.

مهم‌ترین ویژگی یک قالب استاندارد در طراحی سایت توسط تیم افروز وب

قطعاً می‌توان گفت که مهم‌ترین ویژگی یک وب‌سایت استاندارد، طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive) است. به عبارتی، در استاندارد جهانی طراحی وب‌سایت در قسمت بالای وب‌سایت، لوگوی شرکت تعبیه شده و در بالای سایت و قسمت چپ، منوی تماس با ما قرار داده می‌شود. همچنین در بالای صفحه اصلی شات نیز منوی اصلی و هم گزینه کال تو اکشن قرار داده می‌شود.

 در نهایت، حتماً برای داشتن یک سایت استاندارد و کارآمد تمامی فاکتورهای گفته شده باید در طراحی و پیاده‌سازی سایت مدنظر قرار گرفته شود.  ازاین‌رو، چنانچه تمایل دارید تا یک سایت استاندارد داشته باشید، باید در انتخاب شرکت طراحی سایت انتخابی هوشمندانه داشته باشید. شرکت طراحی سایت افروز وب باسابقه درخشان در طراحی و پیاده‌سازی  انواع سایت‌ها به شکلی استاندارد و با درنظرگرفتن نیاز هر کسب‌وکار، آماده خدمت‌رسانی و گسترش کسب کار شما در فضای دیجیتال است.

طراحی اختصاصی سایت بیت بلکس آلمان (لاراول)
طراحی اختصاصی سایت بیت بلکس آلمان (لاراول) توسط افروزوب

مزایای استفاده از استانداردها

  • رعایت اصول کد نویسی html و css مطابق با w3c (استانداردهای کنسرسیوم جهانی)
  • پیاده سازی ناوبری سایت به صورت استاندارد به شکلی که دسترسی به تمامی بخش های سایت به راحتی برای کاربر فراهم باشد.
  • بهینه سازی سایت از نظر سرعت برنامه نویسی
  • لینک های سئو شده و قابل فهم برای موتورهای جستجو
  • رعایل اصول سئو از نظر فنی و محتوایی

استانداردها به مجموعه ای از شاخص ها و معیار ها گفته می شود که رعایت آنها در وب سایت باعث می شود بدون مشکل هم کاربران از سایت شما احساس رضایت کنند و هم موتورهای جستجو مانند گوگل بتوانند با سایت شما ارتباط برقرار کرده و در نتیجه طراحی سایت شما را در نتایج جستجو در میان صفحات برتر نتایج قرار دهند. رعایت اصول  استانداردها در طراحی سایت موجب می شود که استفاده از وب سایت لذت بخش تر شود و با گذشت زمان بتوان آن را توسعه داد. استانداردهای طراحی وب سایت بهترین شیوه ها برای طراحی هستند.

 مزایای استفاده از استانداردهای سایت

نتیجه گیری

ما دائم سعی میکنیم که مشکل ناسازگاری و تناقض بین تفاسیر صفحات با مرورگرهای مختلف و نسخه های مختلف مرورگر را مشخص کنیم. که این کار را مجبور میکند که یک کدنویسی دوباره وقت گیر انجام دهیم و یا برای یک مرورگر واحد کد نویسی کنیم که اگر برای بعضی مردم استفاده از سایت را غیر ممکن نکند، مشکل‌تر میکند.

استانداردهای وب قوانین محرمانه ای که توسط سازمانهای مجلل حکم شوند نیستند. نوشتن صفحات وب در مطابقت با استانداردها زمان توسعه را کوتاه تر و نگه داری صفحات را آسانتر میکند. عیب یابی و رفع اشکال ساده تر میشود زیرا کد از یک استاندارد پیروی میکند. ماموریت پروژه استانداردهای وب بهبود و ارتقای وب با تشویق سازندگان مرورگرها و صفحات وب به پیروی از استانداردها در برنامه هایشان برای توسعه دهندگان و کاربران نهایی است.

نظرات خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.