معرفی ابزارهای مورد نیاز طراحی وب سایت

محبوب ترین پست ها

ابزارهای طراحی سایت

معرفی ابزارهای مورد نیاز طراحی وب سایت

در دنیای دیجیتالی امروز طراحی وب به‌عنوان یک بخش مهم و جدایی‌ناپذیر از استراتژی بازاریابی برای هر یک از کسب‌وکارها به‌حساب می‌آید. در این میان ابزارهای طراحی سایت نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی از خود به اجرا می‌گذارند، به‌گونه‌ای که طراحی سایت اختصاصی با ابزارهای مناسب نه‌تنها باعث حضور پررنگ برند شما می‌شود؛ بلکه در جذب مشتری و حفظ آن‌ها نیز بسیار موفق عمل خواهد کرد.

پس به‌این‌ترتیب نتیجه می‌گیریم که آشنایی با هر یک از ابزارهای طراحی سایت فوق‌العاده مهم و حائز اهمیت به شمار می‌آید. در ادامه این مطلب از سایت افروز وب قصد داریم تا مطالب لازم دررابطه‌با ابزارهای لازم برای طراحی سایت را در اختیار شما قرار دهیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بهترین نرم افزارهای گرافیک برای طراحی سایت

نرم افزارهای گرافیکی از تنوع بسیاری زیادی برخوردارند و شامل انواع نرم افزارهای حرفه ای و آماتور هستند که آنها نیز به نوبه خود به دو دسته رایگان و تجاری تقسیم می شوند. شما برای طراحی بخش های گرافیکی سایت مانند لوگوها و بنرها و دکمه ها وحتی محتوای سایت نیاز به نرم افزار گرافیکی دارید.

نرم افزارهایی مانند Photoshop و Corel نیاز شما را در سطح حرفه ای تامین می کنند، البته کار با این نرم افزارها نیاز به تمرین زیادی دارد و مطالعه کتاب آموزشی و یا دوره های آموزشی در این زمینه مفید خواهد بود. همچنین با نرم افزار نقاشی داخلی ویندوز یا همان Paint هم می توان کارهای ساده گرافیکی را انجام داد. جهت طراحی لوگو نرم افزار Logomaker یا AAAlogo ساده و کارآمد هستند.

ابزارهای لازم برای طراحی سایت

بهترین نرم افزارها ویراشگر متون و کدهای سایت

شما در هر سطحی کار کنید حتی در سطح آماتور، در هر صورت گاهی نیاز به ویرایش سورس کد سایت ها خواهید داشت و اینکار توسط نرم افزارهای ویرایش متن انجام می شود، ساده ترین نرم افزار همان نرم افزار پیش فرض ویندوز یعنی Notepad می باشد اما نرم افزار رایگان و حرفه ای ++Notepad این کار را بهتر انجام می دهد زیرا انواع فرمت ها را شناسایی کرده و امکانات ویرایش حرفه ای و آسان را فراهم می نماید. یکی دیگر از نرم افزارهای ویرایشی حرفه ای نرم افزار Bluefish می باشد که امکاناتی مشابه می باشد.

نرم افزارهای طراحی سایت دیداری

این نرم افزارها یا به اصطلاح Visual editor ها که در واقع نیاز شما را به کدنویسی کم می کنند برای شما بسیار ضروری هستند زیرا شما در قسمت طراحی کافیست با ویرایشگر دیداری المان های مورد نظر خود را درجای مناسب قرار داده و کار طراحی را انجام دهید تا نرم افزار مورد نظر کد Html را برای شما آماده می کند. از Visual editor در باز طراحی سایت نیز استفاده می‌شود.

یکی از نرم افزارهای مناسب و رایگان برای اینکار نرم افزار Kompozer می باشد، این نرم افزار دارای دو بخش Html editor و WYSIWYG یا همان ویرایشگر دیداری می باشد. همچنین Bluegriffon نیز نرم افزار دیگری می باشد که مشابه Kompozer می باشد، هردوی این نرم افزارها محصول شرکت Mozilla می باشند.

نرم افزار Bluegriffon 

ابزارهای طراحی وب سایت

در پایین برخی از ابزارهای رایگان طراحی سایت را آورده‌ایم. شما برای طراحی سایت رستورانی، خبری، آموزشی، خدماتی، فروشگاهی و… می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

• Dreamweaver

Adobe Dreamweaver ابزار طراحی و برنامه نویسی وب سایت می باشد که به وسیله شرکت Adobe ارائه می گردد و با سیستم عامل های Mac و Windows سازگاری کامل دارد.

این نرم افزار دارای ابزارهای بسیاری جهت توسعه وب می باشد شامل: نمایش دهنده کد انتخاب شده در حالت نمایش کدی و نمایش عادی، ابزار مدیریت و کار با ftp، ابزار مدیریت پروژه و کار گروهی که انجام پروژه های بزرگ را توسط آن ساده می سازد و نمایش به صورت  زنده قابلیت رویت نتیجه کد را به شما می دهد.

Dreamweaver

• Firebug

Firebug ابزار رایگانی است که بر روی مرورگر firefox نصب می گردد و توسط آن می توانید خطاهای وب سایت را پیدا و توسعه آن را انجام دهید. توسط این ابزار می توانید به راحتی کد html و css را در صفحات وب سایت بررسی نموده و تغییر نمایید و همچنین صفحه وب سایت خود را عیب یابی نمایید. علاوه بر این، بخشی برای عیب یابی JavaScript دارد که یکی از مهترین ابزارهای آن می باشد. بسیاری معتقدند برای عیب یابی صفحه وب سایت Firebug یکی از بهترین ابزارهایی می باشد که می توانید داشته باشید.

Firebug

• Adobe Photoshop

فتوشاپ یک نرم افزار ویرایشگر حرفه ای است و توسط Adobe Systems توسعه یافته که برای ساخت و ویرایش عکس ها بکار می رود ، علاوه بر این نرم افزار های After effect ،Premiere ،Illustrator ،In design جزو مهمترین تولیدات نرم افزاری هستند که توسط Adobe System تولید شده اند. Adobe Photoshop نرم افزار بسیار پر کاربردی می باشد و طراحان وب از طریق این نرم افزار می توانند گرافیک های و طرح های مورد نیاز خود را آماده سازی نمایند.

Adobe Photoshop

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: معرفی وب سایتهای معروف طراحی سایت

• Adobe Fireworks

Adobe Fireworks نرم افزار ایجاد گرافیک به صورت وکتور می باشد. این نرم افزار به طراحان سایت قابلیت ایجاد گرافیک های بسیار سبک را می دهد. این ابزار در حقیقت نسخه بهینه سازی شده Photoshop برای طراحان سایت می باشد که به طراح امکان ایجاد گرافیک های بسیار کم حجم را می دهد.

 Adobe Fireworks

Code Anywhere

CodeAnywhere به شما امکان کد زنی از هر جایی را ی دهد، بدون نیاز به آنکه مورد دیگری را آماده نمایید. کافی است وارد برنامه شوید تا بتوانید صفحات سایت خود را ویرایش نمایید. حتی زمانی که مجددا وارد برنامه می شوید فایل هایی که باز گذارده بودید مجددا باز می شوند. Codeanywhere از زیان های کد نویسی تحت وب نظیر HTML ،PHP ،JavaScript ،CSS و XML پشتیبانی کامل می نماید.

 Code Anywhere
 Code Anywhere برای طراحی سایت

• W3C Validator

این ابزار رایگان می باشد و به طراحان امکان تست صفحه را از نظر استانداردهای html و xhtml می دهد که بوسیله (World Wide Web Consortium (W3C پیاده سازی شده است. این ابزار برای استاندارد سازی طراحی وبسایت است. بعلاوه این اعتبار سنج صفحات را در دیگر فرمت ها مثل SGML یا XML DTD بررسی می نماید، که همه این موارد را با نوع صفحه چک می کند.

در ضمن ابزارهای دیگری برای بهینه سازی سایت نظیر HTML tidy نیز وجود دارد – که به صورت خودکار کد نویسی سایت را استاندارد سازی می کند، Validome – به شما امکان اعتبار سنجی صفحه HTML، XHTML و WML را می دهد، WDG HTML – یک ابزار اعتبارسنجی دیگر می باشد، Real Validator – shareware ابزار چک کننده کدهای html می باشد Valet – مجموعه ای از ابزارهای بررسی کیفیت سایت می باشد.

W3C Validator

Adobe XD

با درنظرگرفتن این موضوع که Adobe XD به‌عنوان یکی از جدیدترین ابزارهای کاربردی طراحی سایت به شمار می‌آید، اما در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانست جایگاه خاصی در میان طراحان سایت باز کند. نرم‌افزارهای فتوشاپ، ایلوستریتور و ایندیزاین از دیگر برنامه‌های مهم شرکت ادوبی دررابطه‌با طراحی گرافیک به‌حساب می‌آمدند و شهرت زیادی نیز در بین طراحان داشتند و روی کار آمدن Adobe XD نیز باعث شد که به‌عنوان یکی از انتخاب‌های مهم جهت طراحی سایت به‌حساب آید.

Adobe XD

Sketch

Sketch نیز یکی دیگر از ابزارهای مهم و موردنیاز طراحی سایت به‌حساب می‌آید. Sketch به‌عنوان یک ابزار طراح‌برداری عرضه شده و از این طریق نیز گروه یا تیم‌های موجود می‌توانند روی رابط کاربری و نمونه‌های اولیه سایت کار کنند. از این ابزار برای طراحی وب‌سایت و برنامه‌های وب استفاده خواهد شد و می‌توانید آن را فقط روی سیستم‌عامل مک استفاده کنید. ویژگی مهم و برجسته آن در واضح بودن رابط کاربری و عملکرد فوق‌العاده ویژه‌ای که از خود به اجرا می‌گذارد است و همین موضوع نیز باعث شده تا در حین کارکردن با این ابزار به مشکلی بر نخورید.

Sketch

Lunacy

Lunacy نیز یکی از ابزارهای مهم طراحی سایت به شمار می‌آید و کاربران ویندوز می‌تواند به‌عنوان جایگزین ابزار sketch از آن استفاده نمایند. این ابزار به‌عنوان یک نرم‌افزار طراحی گرافیکی تلقی می‌شود که امکانات فوق‌العاده ویژه و منحصربه‌فردی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. لازم به ذکر است بیان کنیم که تا دو سال پیش تمام کارهای انجام شده از سوی Lunacy باز کردن فایل‌های sketch در ویندوز بود، اما امروزه توانسته به تمام قابلیت‌های استاندارد جهت طراحی یک سایت مناسب و حرفه‌ای دسترسی پیدا کرده و آن را به کاربران ارائه دهد.

Lunacy

CMS Hub

یکی از مهم­ترین ابزارهای طراحی سایت که قصد معرفی آن را داریم CMS Hub است. این ابزار بر پایه وب کار می‌کند و نسخه آزمایشی آن نیز به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. CMS Hub به‌عنوان یکی از ابزارهای فوق‌العاده کاربردی برای طراحی سایت و یک مدیریت محتوای عالی به‌حساب می‌آید و شما می‌توانید به کمک آن ویرایشگر تصویری و مجموعه‌ای از قالب‌های سایت و گواهینامه را در اختیار داشته باشید.

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که برای کارکردن با این ابزار احتیاجی به داشتن سطح بالای دانش برنامه‌نویسی نیست و این قابلیت را دارد تا تمام نیازهای موجود برای داشتن یک سایت فوق‌العاده حرفه‌ای را در اختیار شما قرار دهد. عملکردهای ویژه این ابزار شامل طراحی سایت، مدیریت محتوا، چیدمان ساختار وب‌سایت و حفظ امنیت سایت خواهد بود.

CMS Hub

Figma

معمولاً Figma را اغلب به‌عنوان یک ابزار جهت طراحی رابط کاربری سایت می‌دانند و به کمک آن کاربران می‌توانند به‌صورت هم‌زمان برای طراحی یک سایت اقدام کرده و روی آن کار کنند. این ابزار به طور یک برنامه آنلاین ارائه شده و دیگر هیچ احتیاجی به دانلود و نصب آن روی سیستم نخواهد بود.

لازم به ذکر است بیان کنیم که Figma نیز یک نسخه رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد که در طی آن بدون هرگونه محدودیتی برای تعداد ویرایشگرها و نظردهندگان می‌توانید روی پروژه خودکار کنید. اما یک محدودیت در این ابزار وجود دارد و آن هم مربوط به نگهداری تاریخچه تغییرات قبلی است. به این معنی که تمام طراحی‌های قبلی انجام شده و تغییرات انجام شده روی آن در سایت تنها ۳۰ روز ذخیره می‌شوند. اما در صورت استفاده از نسخه حرفه‌ای Figma به‌هیچ‌عنوان محدودیتی برای تعداد پروژه و مدت ذخیره‌سازی تغییرات قبلی وجود ندارد.

Figma

ویژگی‌های مهم و حائز اهمیت بهترین ابزارهای طراحی سایت

پیش از آنکه به سراغ معرفی این ابزارهای مهم برویم در ابتدا قصد داریم برای شما توضیح دهیم که اصلاً ویژگی مهم این ابزار چیست؟

کاربرپسند بودن

پیچیدگی هر یک از ابزارها باید با سطح مهارت شما مطابقت کاملی داشته باشد، پس در نتیجه ابزارهای لازم برای طراحی سایت با ویژگی بیشتر یادگیری سخت‌تری نیز به دنبال خواهد داشت.

الزامات پروژه

ابزار مد نظر شما برای طراحی سایت باید با توجه به طرحی که قصد ایجاد آن را دارید بتواند از تمام پیچیدگی‌های پروژه به بهترین نحو ممکن پشتیبانی کند.

ویژگی‌های همکاری

چنانچه قصد شما کارکردن با یک تیم حرفه‌ای و شناخته شده در این زمینه است، باید تمام ویژگی‌های مهم مانند کتابخانه‌های مشترک و ویرایش مشترک زنده را جهت تسهیل همکاری به اشتراک بگذارند.

سازگاری کامل با پلتفرم

از این موضوع اطمینان حاصل کنید که تمامی ابزارهای طراحی سایت از سیستم‌عامل و دستگاه‌های مدنظر مورداستفاده در تیم شما پشتیبانی خواهد کرد.

طراحی سایت با بهترین ابزارهای روز دنیا توسط تیم حرفه‌ای افروز وب

همان‌طور که ملاحظه کردید دررابطه‌با ابزارهای طراحی سایت مطالبی در اختیار شما قرار دادیم. در پایان نیز باید بیان کنیم که هر یک از ابزارها ویژگی‌ها و معایب خاص و مخصوص به خود را به دنبال دارد.

پیش از هر چیزی لازم است دررابطه‌با هر یک از آن‌ها اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشید تا از این طریق کارکردن با آن برای شما سخت و وقت‌گیر نشود. پس اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات لازم را به دست آورید به شما پیشنهاد می‌دهیم که در وهله اول دررابطه‌با ابزار مدنظر خود تحقیقات لازم را انجام داده و پس از یادگیری تمام مراحل مربوطه اقدامات لازم برای طراحی سایت را انجام دهید.

توجه داشته باشید که اگر در زمینه طراحی وبسایت به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، تیم حرفه‌ای ما آمادگی این را دارد تا در هر زمانی بهترین مشاوره‌ها را در اختیار شما قرار دهد. شما برای طراحی سایت با لاراول، Express، جانگو و… می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید!

نتیجه گیری

یک طراح وب با در نظر گرفتن هدف سایت و مخاطبان آن و با استفاده از المان‌های متناسب با رویکرد سایت و به کمک ذهن خلاق و ذوق هنری خود در بکار بردن ابعاد و رنگ‌ها، باید طرحی خلق ‌کند که ضمن ایجاد یکپارچگی در کلیه صفحات وب، نمای تکرار شونده و خسته‌کننده را به مخاطب القا نکند.

نظرات خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.