طراحی اپلیکیشن:
قبل از هر چیز مهم است بدانیم که حضور در فضای موبایل از طریق ساخت اپلیکیشن اندروید و ios یک امر اجتناب ناپذیر برای اغلب کسب و کارها است. هر روز که می گذرد، دنیای اطراف ما به هم پیوسته تر و یکپارچه تر می شود.
موبایل ها که ما را به اطلاعات عظیم اینترنت و دیگر انسان ها متصل می کنند،
هر روز بیشتر از گذشته در زندگی روزانه ما نقش ایفا می کنند.
لذا بسیاری از کسب و کارها به دنبال حضور در این فضا و ساخت اپلیکیشن اختصاصی برای خودشان هستند.
اگر شما هم احساس می کنید که در آینده به ساخت اپلیکیشن اختصاصی خودتان نیاز پیدا خواهید کرد ،
مطالعه این مطلب می تواند اطلاعات خوبی را در زمینه طراحی و ساخت اپلیکیشن در اختیارتان قرار دهد.
اندروید یا آی او اس؟
♦ اگر از تصمیم خودتان برای داشتن یک اپلیکیشن اندروید یا ios مطمئن هستید، شروع این کار را به بعد
(مثلا بعد از راه اندازی و موفقیت سایتتان) موکول نکنید.
وقتی که طراحی و ساخت اپلیکیشن و وبسایت بصورت مجزا انجام می شوند،
بعدها یکپارچه سازی این دو به آسانی امکان پذیر نیست و ممکن است هزینه و زمان قابل توجهی را به شما تحمیل کند.
بعنوان نمونه ممکن است ثبت نام کاربران شما روی سایت انجام شده باشد و اپلیکیشن نیز باید یک سیستم ثبت نام مشابه آن داشته باشد و به دیتابیس کاربران قبلی متصل شود.
شرکت های حرفه ای مثل اسنپ یک سیستم یکپارچه را امتحان می کنند. به اینصورت که یک نسخه تحت وب از اپلیکیشن خود (اصطلاحات وب اپ) دارند که کاربران وبسایت با کلیک با روی آن می توانند به خدمات شرکت دسترسی داشته باشند.
در اینصورت تمامی فعالیت ها و فرآیندهای عملیاتی کسب و کار روی نسخه های مختلف اپلیکیشن
(اندروید، ios و وب) پیاده سازی می شود و مسائل مربوط به محتوا و معرفی شرکت روی وبسایت وردپرسی
اجرا می شوند.
نکات لازم برای طراحی اپلیکیشن:
-
رابط کاربری مناسب:
استفاده کنندگان هر اپلیکیشن مشتریان و مخاطبانی هستند که به منظور دریافت یک ارزش خاص اپلیکیشن را نصب می کنند.
لذا کار با یک اپلیکیشن باید آنچنان ساده باشد که برای همه مخاطبان قابل فهم باشد.
از ویژگی های یک اپلیکیشن با رابط کاربری مناسب توصیه می کنیم مواردی چون؛ دارا بودن سیستم رجیستری ساده، دسترسی به بخش های مختلف و رعایت تناسب میان ظاهر و مفاهیم (به عنوان مثال استفاده از رنگ های شاد برای اپلیکیشن های نذری پیشنهاد خوبی نیست.) را حتما مورد توجه قرار دهید.
-
حجم مناسب و میزان مصرف انرژی:
هر مقدار حجم اپلیکیشن شما بالاتر باشد سرعت اجرای آن پایین تر خواهد بود .
و همچنین فضای بیشتری را برای نصب آن لازم دارد بنابراین کاربر زمانی که متوجه حجم بالای اپلیکیشن شود، ممکن است از دانلود آن خودداری کند .
در صورتی که اپلیکیشن با حجم کم تر احتمالا مدت زمان بیشتری مورد استفاده مخاطبان قرار خواهد گرفت.
همچنین مصرف کم انرژی نیز می تواند از عوامل موثر بر استفاده بیشتر مخاطب از اپلیکیشن باشد.
-
مشخص کردن دقیق مخاطب:
اینکه اپلیکیشن دقیقا مورد استفاده چه افرادی قرار می گیرد و هدف آن ها از نصب آن چه خواهد بود از جمله مواردی است که توسط مدیریت و تیم مختلف بازاریابی تعیین می شود.
ویژگی های متمایز این افراد که بر اساس آن ها می خواهیم به آن ها ارزش خاصی را ارئه دهیم .
باید در همه مراحل طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید مورد توجه قرار گیرد.
-
قابلیت اجرا بر روی دستگاه های مختلف:
در برخی موارد ممکن است اپلیکیشن ساخته شده فقط روی برخی از دیوایس ها قابل اجرا باشد.
به عنوان مثال اپلیکیشنی که برای سیستم عامل اندروید ساخته می شود.
باید روی اکثر گوشی ها و تبلت هایی که با این سیستم عامل فعالیت می کنند قابل اجرا باشد.
حتی برخی معتقداند که یکی از ویژگی های اپلیکیشن مناسب قابلیت نصب آن بر روی هر دو سیستم عامل Android و ios است. (برای آشنایی با زبان های برنامه نویسی Android و ios می توانید مقاله بهترین زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن را ببینید.)
-
داشتن کاربرد مناسب:
امروزه سطح رقابت در حوزه های مختلف شدت بیشتری به خود گرفته است.
با توجه به گسترش بازار تجارت الکترونیک در سال های اخیر بسیاری از سرمایه گذاران تمایل زیادی به حضور در این بازار دارند .
همین امر باعث افزایش کیفیت و کمیت وب سایت ها و اپلیکیشن های مختلف شده است.
نمونه ای از رقابت در حوزه تجارت الکترونیک میان اپلیکیشن های باربری آنلاین را می توانید مطالعه کنید.
-
امکان آنالیز:
امکان تحلیل مخاطبان یکی از مهم ترین ویژگی های حوزه تجارت الکترونیک است که شناخت خوبی از مخاطبان را در اختیار دارنده اپلیکیشن قرار می دهد .
در اتخاذ تصمیم های آینده بسیار کمک کننده خواهند بود.
نرم افزار های زیادی هستند که این کار را انجام می دهند.
-
به روزرسانی اپلیکیشن:
داشتن برنامه منظم برای به روزرسانی کردن اپلیکیشن ها مخصوصا زمانی که اپلیکیشن محتوا محور باشد،.یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت آن ها می باشد.
-
تفاوت فضای موبایل و فضای وبسایت:
فضای موبایل و اپلیکیشن با فضای فیزیکی یا فضای وبسایت متفاوت است و شناخت این فضا مستلزم آزمون و خطا، کسب تجربه و یادگیری است. هرچقدر که زودتر وارد این فضا شوید، بهتر می توانید رفتار مشتریانتان در موبایل را بشناسید و بر اساس آن اپلیکیشن خود را بهینه سازی کنید. در اینصورت، زمانی که رقبای شما تازه به فکر ورود به فضای موبایل می افتند، شما کاملا با این محیط آشنا هستید.
-
زبان برنامه نویسی:
برای برنامه نویسی اندروید از زبان جاوا استفاده می شود اما زبان برنامه نویسی ios ، آبجکتیو – سی یا سوییفت است . ابجکتیو یک زبان سطح پایین است . بنابراین زمان تولید و ساخت آن بیشتر از جاوا است .
طراحی اپلیکیشن
تاریخچه اندروید:
در اوت ۲۰۰۵ شرکت گوگل شرکت اندروید واقع در پالو آلتو، کالیفرنیا را خرید. شرکت کوچک اندروید که توسط «اندی رابین، ریچ ماینرز، نیک سیرز و کریس وایت» راهاندازی شده بود، در زمینهٔ تولید نرمافزار و برنامههای کاربردی برای تلفنهای همراه فعالیت میکرد. اندی رابین، مدیر عامل اجرایی این شرکت، پساز پیوستن اندروید به گوگل، به سمت قائممقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژهٔ اندروید در گوگل منصوب شد.
تیم اندروید بهرهبری رابین فعالیت خود را برای تولید سکوی تلفن همراه مبتنی بر هسته لینوکس آغاز کردند و نتیجهٔ اولیهٔ این پروژه در نشست
خبری شرکت گوگل در ۵ نوامبر سال ۲۰۰۷، مطرحکردن اتحادیه گوشی باز بود. ۳۴ شرکت فعال در زمینهٔ تولید نرمافزار، تولید تلفنهای همراه، اپراتور تلفن همراه و تولیدکننده نیمهرساناها و پردازندههای تلفن همراه،
اعضای بنیانگذار این اتحادیه بودند. در میان نامهای مشهور در بین اعضای مؤسس، شرکتهایی چون «سامسونگ، الجی الکترونیکس، موتورولا، اچتیسی، تی-موبایل، انتیتی دوکومو، اینتل، انویدیا، تگزاس اینسترومنتس، کوالکام، برودکام، تلفونیکا، اسپرینت، ایبی» و البته گوگل به چشم میخوردند.
اریک اشمیت مدیر ارشد اجرایی گوگل در این مراسم گفت:
اعلام امروز بسیار جاهطلبانهتر از معرفی تنها یک تلفن گوگلی است که در چند هفتهٔ اخیر توسط رسانهها پیشبینی شده بود. از دیدگاه ما سکویی که ما ارائه کردهایم، هزاران تلفن گوناگون را به بازار روانه خواهد کرد.
نخستین گوشی مبتنی بر اندروید توسط شرکت اچتیسی با همکاری تی-موبایل تولید شد. این گوشی که به فاصلهٔ کمتر از یک سال از تشکیل اتحادیهٔ گوشی باز یعنی در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۸ تولید شد، در بازارهای مختلف به نامهای اچتیسی دریم، تی-موبایل جی۱ و ارا جی۱ به بازار عرضه گردید.
۹ دسامبر ۲۰۰۸ چهارده عضو جدید از شرکتهای صنعت تلفن همراه جهان به اتحادیه گوشی باز پیوستند. در بین این نامها باید به «سونی اریکسون، اریکسون، توشیبا، ایسوز، گارمین، هواوی، آرم هولدینگز و ایسر» اشاره کرد.
روند پیوستن شرکتهای بزرگ به اتحادیه تا به امروز نیز ادامه داشتهاست و شرکتهایی چون
«آلکاتل، لنوو، شارپ، فاکسکان، انایسی، کیوسرا، انایکسپی، استی-اریکسون، مارول، زدتیئی و دل»
نیز از جمله شرکتهایی بودهاند که به جمع پشتیبانیکنندگان اندروید پیوستهاند.
در ۳ سپتامبر ۲۰۱۳ توسعهدهندگان اندروید بهطور رسمی اعلام کردند که با شرکت نستله، که از شرکتهای مطرح صنعت شکلاتسازی جهان میباشد، همکاری خواهند کرد. در همین راستا نگارش ۴٫۴ سیستمعامل اندروید،
کیتکت نام گرفت. کیت کت از مارکهای معروف شکلات است که توسط شرکت نستله تولید میشود.
اندروید آبنبات چوبی یا اندروید لالی پاپ (به انگلیسی: Android Lollipop)، (به معنای آبنباتچوبی) یا اندروید ۵ یا اندروید L یکیاز نسخههای سیستم عامل اندروید است که توسط گوگل در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ ارائه گردید. اندروید L که مخفف این نسخه از اندروید میباشد و براساس گفته رئیس بخش اندروید گوگل سوندار پیچای بزرگترین بهروزرسانی در اندروید است.
اندروید مارشمالو (به انگلیسی: Android Marshmallow) یا اندروید ۶ نسخهای از سیستمعامل اندروید است که در سپتامبر ۲۰۱۵ توسط گوگل معرفی شد.
اندروید نوقا (به انگلیسی: Android Nougat) یا اندروید ۷٫۰ در سال ۲۰۱۶ منتشر شد.
اندروید اوریو (Orio) یا اندروید۸٫۰ در سال ۲۰۱۷ انتشار یافتهاست.
اندروید ۹ یا اندروید پای، در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸ معرفی شد و با ویژگیهای جدیدی و جذابی همراه است. نام اندروید پای از یک غذای خوشمزه و شیرین آمریکایی گرفته شدهاست.
آخرین نسخهٔ اندروید، در اقدامی بیسابقه، اندروید ۱۰ نام گرفت و در سوم سپتامبر ۲۰۱۹ معرفی شد.
تاریخچه آی او اس:
این سیستم عامل با آیفون (به انگلیسی: iPhone) (تلفن همراه هوشمند شرکت اپل) در کنفرانس و نمایشگاه Macworld، در ۹ ژانویه ۲۰۰۷، پردهبرداری شد و در ماه ژوئن همان سال برای اولین بار منتشر شد. ادبیات بازاریابی اپل یک نام جداگانهای برای سیستمعامل مشخص نکرد، و بیان سادهای را که
«آی فون OS X را اجرا میکند» (به انگلیسی: iPhone runs OS X) اظهار داشت.
در ابتدا، برنامههای شخص ثالث پشتیبانی نمیشدند. استیو جابز استدلال کرد که توسعهدهندگان میتوانند برنامههای کاربردی وب که «مانند برنامههای بومی بر روی iphone رفتار میکند»، بسازند.
در ۱۷ اکتبر ۲۰۰۷، اپل اعلام کرد که یک کیت توسعه نرمافزار بومی (SDK) تحت توسعه است و آنها برنامهریزی آن را انجام خواهد داد «در ۶ مارس ۲۰۰۸، اپل اولین بتا را منتشر کرد، همراه با یک نام جدید برای سیستم عامل: iPhone OS». سپتامبر قبلی، اپل آی پاد لمسی، که بیشتر قابلیتهای غیر تلفنی iPhone را داشت منتشر کرد.
اپل همچنین بیش از یک میلیون آیفون در طول تعطیلات سال ۲۰۰۷ فروخت. اپل در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۰، iPad را معرفی کرد که دارای یک صفحه نمایش بزرگتر از آیفون و آی پاد لمسی (۹٬۷ اینچ) و طراحی شده برای مرور وب، مصرف رسانهها، و خواندن ibooks. در ژوئن ۲۰۱۰، اپل سیستم عامل iphone را به عنوان «iOS”روانه بازار کرد.
علامت تجاری »IOS” توسط سیسکو بیش از یک دهه برای سیستم عامل خودش مورد استفاده قرار میگرفت. iOS، مورد استفاده در روترهای آن قرار گرفت.
برای اجتناب از هرگونه طرح دعوی در دادگاه بالقوه، اپل مجوز «علامت تجاری» iOS را از سیسکو گرفت.
طراحی اپلیکیشن