مقدمه
هرساله جشنواره وب موبایل ایران و الکامپ میزبان ۱۰ هزار شرکت کننده میباشد.
این جشنواره بزرگ ترین عرصه رقابت میان وب سایت ها و نرم افزارهای موبایل در گروههای مختلف میباشد که نقش مهمی در رشد کیفیت و جایگاه حوزه وب و موبایل ایران ایفا میکند.
کیفیت جشنواره وب همیشه از مهم ترین ملاک های برگزاری این رویداد بوده است.
بهترین نمایشگاه در این زمینه نمایشگاه الکامپ میباشد که در عرصه طراحی، ساخت و تولید و پشتیبانی از محصولات، خدمات، محتوا و راهکارهای صنایع الکترونیکی، کامپیوتر و دیجیتال در اقتصاد ایران و بزرگترین رویداد فناوری کشور است.
الکامپ همه ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست اندرکاران این حوزه و مخاطبان آنها در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار میشود.
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران همواره تلاش میکند که بتواند از یک جهت پل ارتباطی میان علاقه مندان این حوزه با یکدیگر باشد تا با ارائه تجربه از نسلی به نسل دیگر شاهد رشد کارآفرینان جوان کشور باشد و از جهتی دیگر ارتباطی پایدار و مفید بین فعالان این حوزه با دولت و حاکمیت ایجاد کند.
هدف از این جشنواره توسعه فضای کسب و کارهای آنلاین، کمک کردن به استارتاپ های نوپا برای بیشتر شناخته شدن، و در کنار آن کمک به استارتاپ هایی که چند سالی از عمرشان گذشته و نیاز به جلب اعتماد عمومی دارند.
جشنواره وب موبایل ایران و الکامپ دارای دو بخش میباشد:
• بخش داوری
هر سال جشنواره در گروههای مختلف، یک وبسایت و یک نرمافزار موبایل را با رأی داوران به عنوان برگزیده معرفی میکند و به آن تندیس برترین وبسایت یا برترین نرمافزار موبایل ایران را به عنوان بزرگ ترین افتخار در حوزه وب و موبایل ایران اهدا میکند.
• بخش مردمی
در بخش دیگری از جشنواره که تحت عنوان نگاه مردمی برگزار میشود، وبسایت یا نرمافزار موبایل برگزیده توسط آرای تمامی کاربران دنیای مجازی انتخاب می شود. در این بخش محبوبترین وبسایت یا نرمافزار موبایل ایران توسط صدها هزار رای مردمی انتخاب میشود.
معیارهای بخش داوری جشنواره وب موبایل ایران و الکامپ
۱. تعامل
تعامل با مخاطب یعنی این که به کاربران این امکان را میدهد تا ارتباط با سایت و نرم افزارهای موبایل دو طرفه باشد. در واقع این همان چیزی است که وب و موبایل را از رسانههای دیگر مثل رادیو و تلویزیون جدا میکند. تعامل با کاربران شامل امکان جستجو، چت آنلاین، اعلانها و… میباشند.
۲. محتوا
محتوا شامل اطلاعاتی است که برای استفاده کاربران فراهم شده است. این اطلاعات ممکن است به صورت متن، تصویر، ویدیو، صدا و غیره تهیه شده باشند. محتوای مناسب باید با توجه به مخاطب آماده شده باشد و با لحن مناسب و خلاقیت بالا، آنها را درگیر کند.
۳. نوآوری
وقتی نوآوری را در نظر بگیریم، به بررسی می پردازیم که آیا این ایده از لحاظ فنی جدید است یا فقط روی یک ایده قبلی تکرار شده است. آیا کار به صورت اساسی با ایده ها، محصولات یا کارهای اجرا شده متفاوت است؟ آیا این نوآوری به توسعه تکنولوژی در آینده کمک میکند ؟
۴. ساختار
ساختار و مسیر عبارت است از نحوه سازماندهی محتوا و اولویتبندی اطلاعات و روشی که شما در یک سایت
و نرمافزار موبایل هدایت میشوید. هدایت و مسیرگذاری مناسب باعث میشود تا شما چیزهایی که لازم دارید
را راحت پیدا کنید و سریعا به جایی که میخواهید برسید.
۵. عملکرد
کارکرد به معنای استفاده درست از فناوریهای موجود میباشد. بدین معنا که یک وبسایت یا نرم افزار موبایل درست
کار کند، در تمامی دستگاهها به خوبی اجرا شود و تمامی لینکها و دکمهها کارایی لازم را داشته باشند.

نمایشگاه الکامپ
نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک ایران با نام الکامپ به عنوان بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، با رویکرد شناسایی دستاوردها و پیشرفت های جدید در زمینه IT و همچنین تسهیل شرایط صادرات تکنولوژی های داخلی ایجاد گردیده و اکنون بعد از گذشت بیشتر از ۲۰ سال از برگزاری آن، هر ساله بر شرکت کنندگان داخلی و خارجی آن افزوده می شود.
این نمایشگاه توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای برگزار می گردد و در کنار بخش اصلی آن که با موضوعات مختلف برپا می شود، میزگرد های تخصصی نیز با حضور اساتید توانمند بین المللی و داخلی برگزار می گردد. در سال های اخیر با رشد چشمگیر استارت آپ های داخل کشور و شرکت آنها در این رویداد، حال و هوایی ویژه به این نمایشگاه بخشیده شد و فضای نوآورانه آن را به نوعی افزایش داده است. هدف اصلی نمایشگاه تجارت الکترونیک تهران، توسعه پتانسیل های بین المللی بازرگانی ایران و عرضه رقابت پذیری ایران در بازار جهانی است.
فواید حضور در نمایشگاه الکامپ
شرکت کننده های این نمایشگاه به دو گروه اصلی تقسیم می شوند. عده ای جهت عرضه محصولات و معرفی خدمات خود به مشتریان و عده ای دیگر برای استفاده مناسب از این خدمات و آشنایی بیشتر با تازه های دنیای فناوری در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. همچنین افراد می توانند با بحث و گفتگو بهترین راه حل ممکن را برای ارائه خدمات پیدا کنند و با توجه به تمایلات مشتری ها، مسیر بهبود ارائه خدمات را بیابند. الکامپ به علاقه مندان و فعالان این حوزه، فرصت آشنایی بیشتر با جدیدترین دستاورد های سخت افزاری و نرم افزاری را می دهد.
دلایل اهمیت نمایشگاه بین المللی الکامپ
← استخدام در شرکت های معروف و معتبر
← فرصتی عالی برای جذب سرمایه گذار
← جذب نیروهای متخصص و حرفه ای در زمینه های مورد نیاز
← آشنایی با خدمات و محصولات روز دنیا
← حضور در عرصه رقابتی گسترده و برندینگ
بیست و ششمین نمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ ۲۰۲۰) با مدیریت این سازمان، ۲۴ تا ۲۷ تیر ۱۳۹۹ در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد. الکامپ ۲۶ با شعار آینده بهتر برگزار میشود و پیشثبتنام از اول اردیبهشت ۱۳۹۹ آغاز میشود و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه مییابد.
نتیجه گیری
جشنواره وب و موبایل ایران با هدف معرفی کارآفرینان عرصه تجارت الکترونیک و قدردانی از صاحبان وب سایتها و اپلیکیشنهای موفق ایرانی تبدیل به یک رویداد تاثیرگذار در رشد جایگاه وب و موبایل در ایران شده است. موفقیت یک شبه اتفاق نمی افتد و در پس تمام این تشویق ها و جوایزی که در این جشنواره توسط هیئت داوران فستیوال به برترین ها اهدا میشود سالهایی است که تبدیل به تجربه شد تا یک شرکت گمنام به یک برند تبدیل شود.
نمونه کارها
[instagram-feed]