تولید محتوا و سئو چه رابطه ای با هم دارند؟
آیا تولید محتوا و سئو به یکدیگر مرتبطاند؟
آیا این تصور درست است که تولید انواع محتوا به خودی خود باعث بالا رفتن رتبه سایت میشود؟
سئو و تولید محتوا چه تفاوتی با هم دارند؟
در این مطلب سعی کردهایم به رابطه این دو با یکدیگر بپردازیم و مشخص کنیم که برای بالا بردن رتبه سایت باید هر دو این موارد را رعایت کرد.
آنچه در این مطلب مطالعه خواهید کرد:
ارتباط بین کانتنت مارکتینگ، تولید محتوا و سئو
در سالهای اخیر توجه بسیار زیادی روی تولید انواع محتوای سایت شده است.
اکثر شرکتها و کسب و کارهایی که طراحی سایت موفقی داشتهاند، در صدد بالا بردن رتبه سایت خود نیز برآمدهاند.
به همین علت تولید محتوا را یکی از اصلیترین راههای دستیابی به رتبه بهتر میدانند.
اما این تصور اشتباه است که تولید محتوا به تنهایی بتواند باعث افزایش رتبه سایت شما شود. هرچند که محتوا باکیفیت و جذاب یکی از عوامل اصلی در بهینه سازی سئو سایت میباشد.
به همین علت میتوان گفت که تولید محتوا به بالا بردن سئو سایت و در نتیجه بالا رفتن رتبه سایت کمک خواهد کرد.
تولید محتوا جذاب و کاربردی در کسب و کار آنلاین پادشاه است؟!!! درست…
اما این به معنا استفاده از این روش برای افزایش بازدید وب سایت نیست.
تولید محتوا زمانی میتواند قدرتمند باشد که مهمترین نکات درباره سئو سایت نیز در آن رعایت شده باشد.
علاوه بر این نباید اصول کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا را نادیده بگیرید.
اگر بخواهیم ارتباط بین سئو و تولید محتوا را بگوییم به این صورت است که:
- رعایت اصول سئو، راه رسیدن به بهترین رتبه گوگل است.
- رعایت اصول داخلی مهمترین بخش آن میباشد.
- و رعایت اصول خارجی مکمل بخش اول است.
که تولید محتوا جزءی از اصول داخلی سئو یا همان سئو داخلی سایت میباشد.
تعریف سئو
به تمام تکنیکهایی که باعث افزایش رتبه و بازدید از سایت میشود سئو میگویند که شامل دو بخش داخلی و خارجی میشود.
سئو داخلی مهمترین بخش از سئوست که باید به ساختار و اصول آن توجه ویژه داشت.
بعد از داشتن یک سئو داخلی خوب، میتوان روی سئو خارجی که بیشتر برای بازدید از سایت روی آن مانور میدهیم، تمرکز کرد.
تعریف تولید محتوا
قلم به دست گرفتن و نوشتن، تکنیک جدیدی نیست و از زمانی که خط اختراع شد، تولید محتوا نیز به وجود آمد. اما امروزه سبک تولید محتوا به سمت روشهای آنلاین و متنوع پیشی گرفته است.
اکثر کسب و کارها، از زمانی که تولید محتوا به روشی مرسوم برای معرفی برند باب شد، به دنبال بلاگ نویسی و نوشتن محتواهای آموزشی راه افتادند.
انواع محتوا را در وب سایت خود جای دادهاند تا بتوانند بهترین خروجی را داشته باشند. محتواهایی مانند متن، تصویر، پادکست، ویدئو و صوت.
کانتنت مارکتینگ، راهی برای ماندگار شدن
بازاریابی محتوا یا همان کانتنت مارکتینگ به تکنیکهای مناسبی گفته میشود تا شما بتوانید محتوا تولید شده خود را به نوعی در اختیار کاربران بگذارید که بتوانید آنها را جذب برند خود کنید.
یکی از قوانین مهم سئو برای افزایش رتبه سایت، تولید و بازاریابی محتوا میباشد.
این دو بخشی جدانشدنی از هم هستند.
تفاوت میان تولید محتوا و سئو
قبل از اینکه بخواهیم درباره ارتباط بین سئو و تولید محتوا صحبت کنیم بهتر است تفاوت دقیق این دو را بدانید.
- سئو تکنیکهای بسیار بیشتری نسبت به تولید محتوا دارد.
در واقع محتوا خود نیز قسمتی از تکنیکهای لازم و ضروری برای بهینهسازی سایت (سئو) بهشمار میرود. - یک متخصص سئو باید روی محتوانویسی نیز تمرکز داشته باشد.
اما یک کارشناس تولید محتوا باید فقط بر اصول تولید محتوا تسلط داشته باشد. - سئو سعی برا جذب موتورهای جستجو برای بالا بردن رتبه سایت دارد.
محتوا سعی بر جذب کاربر برای بالا ماندن در رتبه بالا دارد. - تمرکز سئو روی راضی نگه داشتن موتورهای جستجوست.
اما تمرکز محتوا روی راضی نگه داشتن کاربر است. - هزینهای که برای بالا بردن سایت از طریق سئو در نظر گرفته میشود خیلی بیشتر از محتوا میباشد.
رابطه سئو و تولید محتوا با هم
اگر سئو را یک شرکت در نظر بگیریم و تولید محتوا را یک پیمانکار، میتوان گفت که سئو نیازهای خود را از طریق تولید محتوا برطرف میکند.
حال اینکه سئو به چه تکنیکهایی از طریق تولید محتوا، برای رسیدن به بهترین جایگاه نیاز دارد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.
- سئو به محتوا نیاز دارد. چه کوتاه مانند متا تگها چه بلند مانند بلاگ و مقالات آن.
- سئو به کلمات کلیدی نیاز دارد که فقط در محتوا میتوان روی آن مانور داد.
- سئو به بک لینک نیاز دارد که در تولید محتوا میتوان از بکلینکها به خوبی استفاده کرد.
- سئو نیاز به یک روند ثابت دارد که تولید انواع محتوا میتواند این کار را برای سئو خیلی راحتتر و کم هزینهتر کند.
نکات مهم در رابطه با سئو و تولید محتوا
- اگر میخواهید کلمات کلیدی سایت خود را بهینهسازی کنید، محتوا بهترین مکان میباشد.
- کانتنت مارکتینگ قوی داشته باشید تا تولید محتوا با کیفیت داشته و در نهایت سئو سایتتان افزایش رتبه داشته باشد.
- تولید محتوا جدید داشته باشید تا صفحات جدید بتوانند با داشتن کلمه کلیدی مناسب و رعایت اصول سئو، باعث بالا رفتن رتبه سایتتان شوند.
لازم به ذکر است در آخرین به روزرسانی گوگل، گفته شده که روی چگالی کلمه کلیدی تاکیدی جدی ندارد. در الگوریتم جدید استفاده از عبارت هم خانواده و توضیحات توصیه شده است. - برای بالا بردن سئو سایتتان از شبکههای اجتماعی غافل نشوید. تولید محتوا جذاب و بک لینکهای متنوع، بیلبورد تبلیغ برند شما و ریسمانهایی برای بالا کشیدن سئو هستند.
مهمترین ویژگیهایی که باید در سئو و محتوا رعایت کنید.
- مشخص کردن کلمه یا عبارت کلیدی
- طول عبارت کلیدی بین ۲ تا ۶ کلمه باشد.
- استفاده از کلمه کلیدی مورد نظر در عنوان محتوا و URL
- استفاده از کلمه کلیدی در ابتدا محتوا با تیتر H2
- استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول
- رعایت چگالی کلمه کلیدی در تمام متن
- استفاده از کلمه کلیدی در زیرتیترها
- استفاده از کلمه کلیدی در عنوان سئو و توضیحات متا
- هر محتوا باید کلمه کلیدی خاص خودش را داشته باشد و در دیگر صفحات از آن استفاده نشده باشد.
- کلمه کلیدی در متن جایگزین تصویر شاخص محتوا حتما نوشته شود.
- از لینکهای داخلی در محتوا استفاده شود.
- محتوا خود را حداقل به یک وب سایت خارجی لینک دهید.
- محتوا شما باید حداقل ۳۰۰ کلمه داشته باشد.
- چگالی تصاویر در محتوا باید رعایت شود.
- از داشتن غلط نگارشی و املایی بپرهیزید.
- هر پاراگراف میبایست حدااکثر ۱۵۰ کلمه داشته باشد.
- بین هر تیتر میبایست حداکثر ۳۰۰ کلمه باشد.
- حداکثر ۲۵% از تمام جملات متن میتوانند بیشتر از ۲۰ کلمه باشند.
- در نهایت میتوانید پس از ۱ تا ۳ ماه، خروجی محتوا خود را در سایت Google Analytics مشاهده کنید.