هوش مصنوعی و شغل های از دست رفته

محبوب ترین پست ها

هوش مصنوعی و شغل های از دست رفته

مقدمه

در دنیای امروز تکنولوژی و هوش مصنوعی همچنان به توسعه خود ادامه می دهند
در حالی که زندگی بهتر و راحت‌ تری را برای ما فراهم می‌ کنند به یک تهدید بالقوه
برای بشر تبدیل می‌شوند. از بین رفتن مشاغل به واسطه تکنولوژی مدرن چیز جدیدی
نیست و همیشه وجود داشته است. با پیشرفت تکنولوژی مشاغل جدید نیز به وجود
می ‏آیند و تنها باید نگران انتقال شغل از یک حرفه به حرفه دیگر بود.
(هوش مصنوعی و شغل های از دست رفته)

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (Artificial intelligence)  یکی از شاخه های علوم کامپیوتر می باشد که در آن به ساخت ماشین‌هایی هوشمند پرداخته می‌شود که همانند انسان‌ها عمل می‌کنند و واکنش انجام می‌دهند.یک عامل هوشمند، سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور زندگی بیشنر انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنا بر تحقیقات انجام شده ۴۷ درصد از کل جایگاه‌های شغلی ایالات متحده در سال ۲۰۳۰ به صورت خودکارسازی و بدون حضور انسان انجام می‌گیرند.
محققان باور دارند که در آخر مهندسان نرم‌افزار روزی با برنامه‌ ای هوشمند جایگزین خواهند شد برنامه ای که می‌تواند کدها را کپی کند، بنویسد و آن‌ها را بهبود یابد.

هوش مصنوعی جایگزین انسان در آینده؟

تحقیقات انجام شده نشان میدهد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۶ میلیون شغل انسان با ربات جایگزین خواهد شد. و در آینده هوش مصنوعی جایگزین انسان خواهد شد. هوش مصنوعی حتی از باهوش ترین انسانها نیز بالاتر است. و توانایی های هوش مصنوعی فراتر از آن چیزی است که مردم در ذهن خود تصور می کنند. در آینده مفهوم بسیاری از شغل ها تغییر خواهد کرد و دیگر شغلی برای انسان ها باقی نخواهد ماند. تنها شغل هایی که نیاز به خلاقیت و ارتباطات اجتماعی بیشتری دارند در امان هستند. در مقابل شغل هایی که به نیروی فیزیکی و ادراکی بالایی نیاز دارند در معرض جایگزینی توسط ربات ها قرار خواهند گرفت. به مردم توصیه می کنیم که به دنبال یادگیری علوم مهندسی، فیزیک، هنر و به طور کلی شغل هایی بروند که ارتباطات اجتماعی در بطن آنها قرار دارند.

Artificial intelligence Vs Human
Artificial intelligence Vs Human
هوش مصنوعی و شغل های از دست رفته
چند نمونه از مشاغل در معرض تهدید توسط هوش مصنوعی
  • آشپز رستوران

آشپزهای رستوران به احتمال ۹۰ درصد اتوماتیک خواهد شد. رستوران زنجیره‌ای در شمال چین از رباتی به نام فاکس بات استفاده می‌کند که ماکارونی را برش می‌زند و به مشتریان پاستا ارائه می‌کند.

  • کارمند بانک

دستگاه‌های خودپرداز می‌توانند بسیاری از خدمات موردنیاز مشتریان را پوشش دهند و کم کم جای کارمندان بانکی را به‌طور کامل خواهند گرفت و کار خود را به ماشین‌ها و ربات‌ها بدهند.

  • اپراتور تلفن

به احتمال زیاد اپراتورهای تلفنی کار خود را به کامپیوترها می‌سپارند. برخی از پاسخگویان امروز هم انسان نیستند. ربات‌ها نه ‌تنها می‌توانند این کار را طی ۲۴ ساعت شبانه روز و در ۷ روز هفته انجام دهند بلکه می توانند انرژی خود را حفظ کنند و نوع ادبیات مخاطبان هم تاثیری بر عملکرد آنها ندارد. ربات ها به دلیل دقت و کارآیی بالایی که برای انجام این کار دارند احتمالا طی سال‌های آتی
جایگزین خواهند شد.

  • منشی

منشی‌ها به تدریج در حال کنار رفتن از بازار کار هستند چرا که تکنولوژی جدید به روسا اجازه داده که تماس‌ها را مدیریت و جلسات خود را تنظیم کنند.

  • خدمات پست

افرادی که محموله‌های پستی را دسته ‌بندی می‌کنند، کارمندان و پستچی‌ها به شدت در خطر جایگزینی هستند. نه تنها ربات‌ها قادر به انجام این کارها هستند، بلکه با فراگیرتر شدن اینترنت
و افزایش استفاده از ایمیل، احتمال منسوخ شدن روش قدیمی بیش از پیش قوت می‌گیرد.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی (Artificial intelligence)
چند نمونه از مشاغل که هوش مصنوعی توانایی مقابله با آن ها را ندارد
  • روانشناسی

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که هوش مصنوعی به هیچ وجه توانایی آن را ندارد نشان دادن احساسات است. چون رباتی که انسان نیست چگونه می‌تواند احساسات ما را درک کند چت بوت ها نمی‌توانند آزمون‌های شناسایی ربات را انجام دهند زیرا قابلیت برقراری ارتباط ندارند. ربات‌ها حتی نمی‌توانند خواسته‌های ما را درک کنند. پس چگونه می‌توانند ما را نصیحت کنند پس بهتر این
است که برای مشاوره به سراغ انسان‌های واقعی برویم نه ربات‌هایی که احساس ندارند

  • قضاوت

به طور معمول روزانه پرونده‌های بسیاری به دادگاه ارجاع داده می‌شود که بسیاری از آن‌ها در دادگاه رسیدگی نمی‌شوند. اما نمی‌توان گفت ربات‌ها می‌توانند جای قضات را اشغال کنند. احساسات انسانی در نتیجه یک پرونده نقش مهمی دارد. برای مثال، یک آدم فقیر که برای سیر کردن شکم فرزندانش یک تکه نان دزدیده از فردی که از بانک سرقت کرده باید با مجازات کمتری روبه‌ رو شود. از آنجایی ‌که هوش مصنوعی تشخیص چهره همیشه درست عمل نمی‌کند بنابراین ممکن است یک بی‌گناه به زندان برود. درصورتی‌که باوجود قضات این اشتباه رخ نخواهد داد.

هوش مصنوعی و شغل های از دست رفته
  • تدریس هنر

یکی از بخش‌های مهم تاریخ و فرهنگ بشر هنر می باشد. حتی اگر به هنر علاقه نداشته باشید بازهم نمی‌توانید تصور کنید که تدریس هنر به یک ربات سپرده شود. خوشبختانه ربات‌ها مانند
یک کودک ۴ ساله نقاشی می‌کنند بنابراین نمی‌توانند روزی به‌عنوان هنرمند یا نقاش شناخته شوند.

  • پزشکی

هوش مصنوعی در حال ورود به عرصه پزشکی است. در آینده با عکس گرفتن از محل بیماری می‌توان تشخیص‌های ساده را انجام داد. حتی امروزه برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند سرطان پوست و یا بیماری چشم دیابتی را تشخیص دهند. ساعت‌های بررسی ضربان قلب می‌توانند ضربان های غیرطبیعی را تشخیص دهند. به‌تدریج تشخیص‌های بیشتر و بیشتری انجام می‌گیرد. اما هوش مصنوعی نمی‌تواند جای پزشکان را بگیرد. زیرا نمی‌تواند احساسات انسانی را درک کرده یا نشان دهد. انسان در حین صحبت درباره وضعیت سلامت و بیماری خویش به ارتباطات انسانی نیاز دارد.

نتیجه گیری

این حقیقت را باید بپذیرید که بالاخره ربات ها جای ما را خواهند گرفت.
تنها سؤال این است که چه زمانی این فرایند اتفاق خواهد افتاد. در حال
حاضر اگر مهارت های تخصصی و چند بعدی دارید، احتمالاً خطری
شما را تهدید نمی کند. اگر درگیر کارهای عادی و خسته کننده هستید
و خیلی به خلاقیت اعتقاد ندارید، بهتر است فکر راه حلی برای خود باشید.

مقالات مرتبط: دانستنی های هوش مصنوعی

نظرات خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.