رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت

محبوب ترین پست ها

رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت

رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت

Error 404 چیست؟ بررسی رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت چگونه صورت می‌گیرد؟ شاید شما هم زمانی که برای سرچ مطلب مدنظر به گوگل مراجعه می‌کنید، با خطای ۴۰۴ روبرو شده باشید و در این زمان این خطا به شما می‌فهماند که جستجو بی‌نتیجه است و نمی‌توانید به موضوع مربوطه دسترسی پیدا کنید. خطای ۴۰۴ به‌عنوان یکی از ارورهای شناخته شده در دنیای وب به حساب می‌آید و معنای آن نیز صفحه یافت نشد است.

 معمولاً زمانی که کاربر قصد ایجاد دسترسی به یک صفحه دارد و آن صفحه در وب‌سایت موجود نیست یا حتی URL اشتباهی وارد می‌کند با این ارور روبرو خواهد شد. شاید شما نیز به این موضوع فکر کرده باشید که برای رفع خطای ۴۰۴ در صفحات سایت چه بررسی‌هایی باید صورت بگیرد و اصلاً باید چه‌کارهایی انجام داد. صفحات ۴۰۴ دررابطه‌با بهبود تجربه کاربری و راهنمایی آن‌ها جهت دسترسی به محتوای مدنظر کمک‌های زیادی ارائه می‌کند. در ادامه این مطلب از سایت افروز وب سعی می‌کنیم مطالب دقیق‌تر و کامل‌تری برای بررسی رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت ارائه دهیم پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

Error 404 چیست؟

در هر یک از وب‌سایت‌ها و هر نرم‌افزارهایی که قصد ارسال یک درخواست دارید، پاسخ آن توسط یک کد به شما ارسال خواهد شد. این کد می‌تواند کد ۲۰۰ باشد، یعنی صفحه بدون هرگونه مشکل جدی باز می‌شود و هر آنچه که مدنظر دارید را تحویل می‌گیرید. باتوجه‌به اینکه کد ۲۰۰ به معنای بالا آمدن صفحه‌های مدنظر است، پس به‌هیچ‌عنوان شما شماره کد را مشاهده نخواهید کرد و تنها صفحه سایت برای شما باز می‌شود.

اما اگر در برخی مواقع وارد یک صفحه سایت شدید و به‌جای بالا آمدن صفحات مربوطه با خطای ۴۰۴ مواجه شوید به این معناست که فایل مدنظر یا مسیری که باید برای بالا آمدن آن طی شود پیدا نشده و در چنین مواقعی کد ۴۰۴ یا حتی عبارت Not Found 404 بالا می‌آید.

رخ‌دادن چنین اتفاقی ممکن است به دلیل اشتباه در آدرس وب، حذف یا انتقال صفحه، رخ‌دادن مشکل در سرور وب و غیره باشد. در این مواقع خروجی به کاربر نشان‌داده‌شده و صفحه یافت نشد که حاوی یک پیام خطا و توضیح است را در مورد آن ارائه خواهد داد.

404 error

برای‌آنکه بتوانید ارور ۴۰۴ را به طور بهتر درک کنید یک مثال برای شما می‌زنیم. تا اینجای کار به‌خوبی متوجه شدید که ارور ۴۰۴ زمانی رخ می‌دهد که درخواست برای بالا آمدن یک صفحه را ارائه و سرور نتواند آن را پیدا کند یا در حالت کلی وجود نداشته باشد. تصور کنید که داخل یک وب‌سایت فروشگاه آنلاین شده‌اید و قصد دارید یک محصول خاص را مشاهده کنید. زمانی که آدرس آن را اشتباه تایپ کنید یا حتی لینکی را دنبال کنید که اصلاً وجود ندارد، در اینجا سرور وب‌سایت تمام تلاش خود را برای پیداکردن محصول مربوطه به کار می‌گیرد؛ اما امکان این کار وجود ندارد. در چنین شرایطی یک پیام خطای ۴۰۴ بالا می‌آید که بیان‌کننده این موضوع است که صفحه موردنظر یافت نشده و از شما می‌خواهد به صفحه اصلی یا صفحه دیگری از وب‌سایت بروید.

نمایش انواع ارورهای ۴۰۴ توسط مرورگرهای مختلف به چه صورت است؟

پیش از آنکه به رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت بپردازیم در وهله اول می‌خواهیم این نکته را بیان کنیم که نمایش ارورهای ۴۰۴ در مرورگرهای مختلف به چه صورت خواهد بود.

• Error 404

این کد HTML یک نوع صفحه ساده را نمایش خواهد داد و به کاربر اطلاع‌رسانی می‌کند که صفحه موردنظر او در دسترس نیست یا حتی یافت نشده و لازم است که آدرس صحیح آن را وارد کند یا به صفحه اصلی بازگردد. یک عنوان و یک پیام خطا نیز بالا می‌آید که توضیح‌دهنده دلیل خطا است.

• Not Found 404

این نوع کد HTML نیز با همان صفحه ساده و عنوان Not Found 404 یا همان پیام صفحه موردنظر یافت نشد بالا می‌آید و به کاربر اعلام خواهد کرد که چنین صفحه‌ای با آدرس مدنظر او وجود ندارد و درخواست با مشکل روبرو است. از طرف دیگر نیز این نوع کد html به کمک css و جلب تصویر یا حتی طراحی دلخواه بهبودیافته و بیشتر جهت‌نمایش دادن خطای ۴۰۴ کاربرد دارد.

ارور Not Found 404

• HTTP 404

این نوع کد HTML یک صفحه کاملاً ساده با خطای نام‌برده‌شده که به معنای صفحه یافت نشد یا متأسفانه صفحه به آدرس موردنظر شما بالا نمی‌آید را نمایش خواهد داد. در چنین شرایطی لازم است که حتماً آدرس صحیح را وارد یا به صفحه اصلی بازگردید.

چرا بررسی رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت اهمیت دارد؟

بررسی رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت و انجام مراحل مربوط به آن در زیر مجموعه سئو تکنیکال بوده و از اهمیت فوق‌العاده بالای برخوردار است. این خطا نشانگر این است که صفحه یا منبعی که کاربران دررابطه‌با آن درخواست کرده‌اند به‌هیچ‌عنوان در سرور وب وجود ندارد و این مسئله می‌تواند تأثیر مهمی دررابطه‌با تجربه کاربری و همچنین عملکرد سایت مدنظر به اجرا بگذارد.

یکی از دلایل مهم و ویژه‌ای که بر اساس آن به بررسی رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت پرداخته می‌شود، ارتقا تجربه کاربری است. زمانی که کاربر به یک صفحه مراجعه می‌کند و با این خطا روبرو می‌شود قطعاً احساس گیجی و ناامیدی برای او به وجود می‌آید و یک تجربه منفی از صفحه مدنظر به جا می‌ماند که این موضوع باعث ازدست‌دادن بازدیدکننده و مشتریان می‌شود.

توجه داشته باشید که با رفع خطا و ارسال کاربر به صفحات دیگر امکان جلوگیری از این اثرات منفی فراهم می‌شود. لازم است بدانید که خطای ۴۰۴ تأثیرات منفی نیز در نمایه‌سازی و حتی جایگاه سایت در موتورهای جستجو دارد.

چنانچه هر یک از وب‌سایت‌های موجود به‌صورت مکرر و مداوم با این خطا روبرو شوند در نهایت ممکن است موتورهای جستجو اعتماد اولیه خود را نسبت به سایت از دست بدهند و جایگاه آن در نتایج جستجو به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گیرد. توجه داشته باشید که ارورهای ۴۰۴ غیرقابل اجتناب هستند و نیازی نیست با دیدن آن‌ها نگران شوید.

اگر تعدادی صفحه ۴۰۴ دارید که بازدید دارند، پیشنهاد می‌کنیم برای آن صفحات ریدیزاین یا بازطراحی انجام دهید؛ بدین صورت تجربه کاربری بهتری خواهید داشت و نرخ خروج شما کمتر خواهد بود.

Error 404 چیست

بررسی رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت چگونه امکان‌پذیر است؟

رفع خطای ۴۰۴ برای هر یک از وب‌سایت‌ها اهمیت بالایی دارد و در بسیاری از مواقع روی تجربه کاربری بدترین تأثیر ممکن را می‌گذارد.

با رفع خطای ۴۰۴ نه‌تنها نقش مهمی در بهبود تجربه کاربری و همچنین جلب‌اعتماد آن‌ها خواهید داشت، بلکه از لحاظ سئو و حفظ روابط‌عمومی نیز به سایت خود کمک می‌کنید و این مورد باید به‌عنوان یک اولویت مهم و حائز اهمیت جهت مدیریت سایت در نظر گرفته شود. در ادامه سعی می‌کنیم به بررسی رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت بپردازیم و از هر یک از موارد مهم در این زمینه نام ببریم.

• از درست بودن URL خود مطمئن شوید.

جهت جلوگیری از خطای ۴۰۴ و اطمینان از عملکرد درست وب‌سایت در وهله اول لازم است تا از درست بودن URLهای سایت اطمینان لازم را حاصل کنید. تمام لینک‌ها به همراه آدرس‌های صفحات را باید با توجه بالا و با درنظرگرفتن ساختار وب‌سایت تنظیم کنید. علاوه بر این مورد در زمان به‌وجودآوردن یا حتی تغییر URLها از ابزارهای مناسبی جهت انتقال‌دادن صفحات با آدرس جدید استفاده نمایید تا در این مواقع کاربران به‌صورت درست و دقیق به صفحات هدایت و خطای ۴۰۴ ایجاد نشود.

همچنین بخوانید: تاثیر طراحی سایت بر سئو

• تغییر دادن مرورگر

در برخی مواقع، برای رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت شاید لازم باشد که مرورگر خود را تغییر دهید. مرورگرهای این قابلیت را دارند تا به‌عنوان یک ابزار مفید و کاربردی جهت مدیریت کوکی‌ها کش وب‌سایت و در نهایت بهبودیافتن تجربه کاربری در مواقع روبروشدن با خطای ۴۰۴ عمل نمایند. پس می‌توان گفت چنانچه با خطاهای مکرر و متعدد ۴۰۴ روبرو شدید، تغییر مرورگر در بسیاری از مواقع به شما کمک خواهد کرد تا این مشکلات را برطرف ساخته و به‌درستی و دقیق به وب‌سایت‌های موجود دسترسی پیدا کنید.

• ریلود کردن صفحه

یکی دیگر از راه‌های مهم رفع خطای ۴۰۴ در صفحات وب که می‌تواند بسیار مفید نیز عمل کند، ریلود یا رفرش کردن صفحه مورد نظر است. این امکان فراهم است تا دکمه F5 یا تازه سازی در قسمت مرورگر خودِ صفحه به طور مجدد بارگیری شود و چنانچه در زمان برقراری ارتباط با سرور مشکلی به وجود آید، این اقدام می‌تواند به رفع آن کمک کند. چنانچه خطای ۴۰۴ به عنوان یک اشتباه گذرا رخ داده باشد، با انجام ریلود کردن صفحه می‌توانید به محتوای مد نظر دسترسی پیدا کنید.

• سرچ کردن صفحه مورد نظر در سایر بخش‌های همان سایت

چنانچه با خطای ۴۰۴ مواجه شدید و نتوانستید صفحه موردنظر را پیدا کنید، یکی از راه‌های مهم و کمکی، جستجو در سایر بخش‌های مختلف همان سایت است. برخی از وب‌سایت‌ها این امکان را در اختیار افراد قرار داده‌اند تا کاربران به‌راحتی بتوانند به صفحات مدنظر و مختلف دسترسی پیدا کنند. به کمک این قابلیت می‌توانید نام صفحه یا حتی موضوع موردنظر را به‌راحتی جستجو و در نهایت نیز به آن صفحه دسترسی پیدا کنید.

• استفاده از تب incognito در گوگل کروم

تب incognito در مرورگر گوگل کروم یک ابزار فوق‌العاده مفید و کاربردی برای آن دسته از کاربرانی به‌حساب می‌آید که می‌خواهند حریم خصوصی خود را به بهترین نحو ممکن حفظ کرده و یک تجربه بهتر و تمیزتر در اینترنت داشته باشند. پس این تب به شما کمک می‌کند تا به طور کاملاً خصوصی و بدون ذخیره تاریخچه مرور وب به جستجوی اطلاعات موردنظر و داده‌های شخصی خود بپردازید.

• بازیابی‌کردن فایل بک‌آپ

در قدم اول باید محل ذخیره بک‌آپ به همراه فایلی که بک‌آپ در داخل آن ذخیره شده را به طور کامل مشخص کنید. این مکان معمولاً یک فولدر خاص در قسمت‌هاست وب‌سایت یا دستگاه است. فایل بک‌آپ موردنظر در قسمت‌هاست وب‌سایت قرار گرفته و لازم است که به مدیریت‌هاست وارد شوید و از طریق پنل موجود به مدیریت فایل یا بخش‌های مرتبط با بکاپ‌ها دسترسی پیدا کنید. 

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت به معنای انتقال دادن بازدیدکننده به مکان جدید است. به بیان ساده تر روشی است برای انتقال
کاربران و موتورهای جستجو از صفحه ای به صفحه دیگر.

کاربردهای ریدایرکت

در ادامه به بررسی مهم‌ترین کاربردهای ریدایرکت می‌پردازیم.

  1. زمانی که دامنه اصلی سرویس شما تغییر می کند نیاز به این است دامنه قبلی را برروی  دامنه جدید
    ریدایرکت کنید. به عنوان مثال شما دامنه afrozweb.ir را خریداری کرده اید و حالا پس از
    مدتی بنا به دلایلی میخواهید دامنه اصلی سایت خود را به afrozweb.com تغییر دهید.
  2.  مورد بعدی استفاده ازredirect زمانی کاربرد دارد که شما یک سایت با چندین دامنه دارید که تمامی دامنه ها یک محتوا را به شما نمایش می دهند. برای SEO بهتر از این روش استفاده می شود.

انواع ریدایرکت

ریدایرکت‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام معنای مختلفی دارند. در برخی موارد، می‌توانید از ریدایرکت کردن صفحه برای کاهش تجربه بد کاربری استفاده کنید. اگر قصد ریدایرکت ۳۰۱ دارید، پیشنهاد می‌کنیم نزدیک‌ترین صفحه به آن را پیدا کنید؛ مقالات مرتبط، دسته بندی‌ها و…، از بهترین صفحات برای ریدایرکت کردن هستند.

ریدایرکت ۳۰۱

ریدایرکت ۳۰۱ به معنای انتقال دائمی یک URL است و بین ۹۰ تا ۹۹ درصد اعتبار صفحه را منتقل می کند. ۳۰۱ یکی از کدهای وضعیت HTTP است که برای این نوع ریدایرکت تعریف شده است. در بسیاری از مواقع، ریدایرکت ۳۰۱ بهترین راه برای ریدایرکت یک صفحه در وبسایت است.

 ریدایرکت 301

• ریدایرکت ۳۰۲

۳۰۲ یک ریدایرکت نسبتا مبهم است که بعضی موقع ها برای تغییر مسیر های موقت استفاده میشود. این کد به موتور های جستجو می گوید محتوایی که به دنبال آن هستید وجود دارد اما موقتا در جای دیگری است.
اگر میخواهید بازدیدکنندگان یک صفحه خاص را به آدرس دیگری هدایت کنید و در آینده از آدرس قدیمی مجددا استفاده کنید، از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید.

ریدایرکت ۳۰۷

ریدایرکت ۳۰۷ بسیار مشابه ریدایرکت ۳۰۲ است و همانند آن یک انتقال موقتی است. ۳۰۷ در واقع همان ریدایرکت موقت ۳۰۲ در HTTP نسحه ۱.۱ است.  در واقع ، ریدایرکت ۳۰۷ نیمی از ریدایرکت ۳۰۲ می باشد . از همین رو ، به نظر ما تصمیم معقول و درست این می باشد که تقریباً در همه‌ی موارد از ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ استفاده نماید.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید به بررسی رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت پرداختیم. اما در این قسمت باز هم باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که بالا آمدن این خطا می‌تواند تأثیر منفی روی وب‌سایت شما داشته باشد. چرا که مراجعه‌کنندگان از جستجو ناامید شده و سریعاً صفحه را ترک خواهند کرد. در چنین مواقعی لازم است تا برای رفع خطا اقدامات لازم صورت بگیرد. راهکارهایی که در مطالب فوق بیان کردیم می‌تواند کاملاً کاربردی و تا حدود زیادی به بررسی رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت کمک کند. با این‌حال از آنجایی که ارور ۴۰۴ غیرقابل اجتناب است، پیشنهاد می‌کنیم برای دیزاین این صفحات اقدام کنید. در خصوص بازطراحی این صفحات یا طراحی سایت اختصاصی، می‌توانید روی کمک افروز وب حساب باز کنید!

طراحی UI سایت
سؤالات متداول
  • چرا ارور ۴۰۴ در وب‌سایت نمایش داده می‌شود؟

زمانی ارور ۴۰۴ در وب‌سایت نمایش داده می‌شود کاربر نتواند به صفحه وب دسترسی پیدا کند یا آدرس آن را به طور اشتباهی وارد کرده باشد. این موارد می‌تواند به دلیل تغییرات ایجاد شده در ساختار وب‌سایت یا آدرس‌دهی نادرست صورت بگیرد.

  • آیا ارور ۴۰۴ برای سئو ضرر دارد؟

رخ‌دادن این ارور معمولاً برای سئو با ضرر همراه است. چرا که این امکان وجود دارد موتورهای جستجو صفحات را که به این ارور ختم می‌شوند به‌عنوان صفحاتی باکیفیت بسیار پایین در نظر بگیرند. جهت بهبود سئو بهترین راهکار موجود بررسی رفع خطا ۴۰۴ در صفحات سایت است و از این طریق کاربران را به صفحات معتبر هدایت نمایید.

  • چگونه می‌توان به کاربر اطلاع داد که به صفحه ۴۰۴ رسیده‌اند؟

شما می‌توانید جهت اطلاع‌رسانی درست به کاربرانی که وارد صفحه شده‌اند و با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند یک پیام با توضیحات مختصر دررابطه‌با ارور ۴۰۴ ارائه دهید. همچنین باید لینک هدایت به صفحه اصلی را نیز بگذارید تا این اطلاعات به کاربران کمک کند به صفحه موردنظر دسترسی پیدا نمایند.

مقالات مرتبط: مهمترین نکات درباره سئو سایت چیست؟

نظرات خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.