افروز با شما تا همیشه...

گردشگری هوشمند چیست؟

گردشگری هوشمند چیست؟
مقدمه

برای اینکه چیزی هوشمندانه باشد باید توانایی های پیچیده ای در زمینه فناوری داشته باشد
تا بتواند از سوء استفاده از طیف وسیعی از اطلاعات که در آن زمان برای آگاهی از توسعه
و بهره برداری از محصول استفاده می شود، استفاده کند.
در حالی که یک گردشگر متوسط
​​ممکن است از آنچه در پشت صحنه اتفاق می افتد آگاهی نداشته باشد، احتمالاً کارهای
زیادی انجام می شود تا از حداکثر بهره وری و رقابت استفاده شود. (گردشگری هوشمند)

گردشگری هوشمند چیست؟

جهانگردی هوشمند با توجه به قابلیتهای تکنولوژیکی یک مقصد خاص ، جاذبه یا خود گردشگر تعریف می شود. در حال حاضر بسیاری از مقصد ها در حال مدرن سازی هستند که شامل استفاده بیشتر از فناوری هوشمند در عملیاتشان اعم از روش های پرداخت تا فعالیت های تعاملی است. هدف نهایی گردشگری هوشمند بهبود بهره وری در مدیریت منابع ، به حداکثر رساندن رقابت و افزایش پایداری از طریق استفاده از نوآوری ها و شیوه های فناوری است.

یکی از مقصدی که صنعت گردشگری هوشمند خود را به پیش می برد، چین است که به واسطه آن گردشگران می توانند از تلفن های خود برای انجام کارهای ساده مانند پرداخت تاکسی، سفارش وعده های غذایی، چک زمان صف و مطالعه اطلاعات در مورد مقصد یا جاذبه ای که از آن بازدید می کنند استفاده کنند.

مفهوم “هوشمند” مستقیماً با فناوری ارتباطی ندارد، در دنیای امروز آنها به ناچار در هم تنیده شده اند. به منظور هوشمند بودن، مقصد، جاذبه ها و سایر ذینفعان صنعت گردشگری از انواع نوآوری ها و شیوه های فناوری استفاده خواهند کرد به همین ترتیب، استفاده از فناوری در قلب مفهوم گردشگری یا جهانگردی هوشمند قرار دارد. تاکنون تحقیقات زیادی در زمینه جهانگردی هوشمند صورت نگرفته است. بیشتر مطالعات در این منطقه به جای “شهرهای هوشمند” یا “مقصد هوشمند” انجام می شود.

گردشگری هوشمند

گردشگری هوشمند چیست؟

انواع گردشگری هوشمند

در قلب گردشگری هوشمند فناوری وجود دارد، که بسیار روشن است. اما نکته اصلی این است که چگونه از این فناوری استفاده می شود تا نماینده گردشگری سازمان مدیریت مقصد، جاذبه گردشگری، هتل، رستوران و… به طور مؤثر عمل کند.

راه های اجرای گردشگری هوشمند

گردشگری هوشمند می تواند از هر طریقی مختلف اجرا شود، به شرط آن که به نتایج حاصل از مدیریت منابع پیشرفته، پایداری و رقابت منجر شود. پنج روش اصلی برای انجام این کار وجود دارد.

〉 گزینه های دسترسی هوشمند گردشگری

برای اینکه یک عامل گردشگری بتواند به عنوان یک طرح هوشمند گردشگری شناخته شود، آنها باید نشان دهند که از نظر جسمی و یک معنای دیجیتال برای همه در دسترس هستند. این بدان معنی است که همه افراد بدون توجه به سن، جنسیت، مذهب، نژاد، جنسیت یا ناتوانی به ارائه دهنده گردشگری دسترسی دارند. یک جاذبه گردشگری یا مقصد هوشمند باید دارای زیرساخت حمل و نقل خوبی باشد که همه افراد را قادر به مسافرت می کند یعنی دسترسی به صندلی ویلچر و آسانسور برای والدین که دارای سرویس بهداشتی و… هستند وجود دارد. این همچنین باید شامل گزینه های حمل و نقل با قیمت مناسب باشد که معمولاً حمل و نقل عمومی خواهد بود. دسترسی هوشمند گردشگری همچنین شامل ارتباطات زبان است.بسیاری از جاذبه های چینی اطلاعاتی را برای گردشگران غیر چینی صحبت نمی کنند. برخی دیگر فقط بعضی از اطلاعات انتخاب شده را ترجمه می کنند.

گردشگری هوشمند

ابتکارات پایداری گردشگری هوشمند

گردشگری پایدار امروزه و به دلایل خوبی در صدر بسیاری از برنامه ها و عملیات نماینده گردشگری است. چنین رویه هایی نه تنها به ارائه تصویر خوبی برای سازمان کمک می کند بلکه به مبارزه با تأثیرات منفی اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی گردشگری نیز کمک می کند. یک بخش مهم گردشگری هوشمند، بخش پایداری است. نمایندگان جهانگردی که فعالیتهای موفق در زمینه گردشگری هوشمند دارند، باید تمرکز قابل توجهی در پایداری داشته باشند. رد پای کربن آنها، اتخاذ رویکردهای سازگار با محیط زیست و در نظر گرفتن جوامع میزبان و نیازهای آنها. روشهای زیادی وجود دارد که سازمانها می توانند از فناوری Smart برای بهبود شیوه های پایداری خود استفاده کنند.

البته داشتن رویه های پایدار به تنهایی صلاحیت یک عامل گردشگری را به عنوان ارائه دهنده گردشگری هوشمند نمی تواند داشته باشد. این شیوه ها باید مورد حمایت فن آوری ها قرار بگیرند، از جمله استفاده از نورپردازی پانل خورشیدی، به عنوان مثال، که این شیوه ها را امکان پذیر می سازد.

〉 به اشتراک گذاری اطلاعات گردشگری هوشمند

یکی از پیشرفتهای مهم که می تواند در سالهای اخیر گردشگری هوشمند را به وجود آورد  رشد بسترهای تبادل اطلاعات است. دیجیتالی شدن جامعه مدرن امروزی فرصت های زیادی را برای ارائه دهندگان گردشگری برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در طیف گسترده ای از انواع توریست ها ایجاد کرده است. رشد رسانه های اجتماعی، کدهای QR و برنامه های کوچک باعث شده فرصت هایی که قبلاً در دسترس نبود، به عوامل گردشگری فراهم کند. هم اکنون سازمان های گردشگری می توانند از این فرصت های جدید برای ارائه اطلاعات قبل، حین و بعد از بازدید گردشگران استفاده کنند. آنها همچنین می توانند از روش های تبلیغاتی و بازاریابی کارآمدتر در این سیستم عامل های آنلاین استفاده کنند.

گردشگری هوشمند چیست؟
گردشگری هوشمند

الگوریتم های پیچیده، کوکی ها و سایر روش های نظارت دیجیتالی می توانند به سازمانها کمک کنند تا بیشتر و بیشتر با مشتریان یا مصرف کنندگان بالقوه خود در هماهنگ باشند. این به آنها امکان می دهد محصولاتی مناسب تر و هدفمند تر تولید کنند. سازمان ها با اتخاذ وسیله الکترونیکی برای به اشتراک گذاری اطلاعات، به عنوان مثال در یک موزه یا نمایشگاه، با استفاده از امکانات جدید اشتراک گذاری گردشگری هوشمند، سرمایه گذاری کرده و از استفاده از هشتگ های خاص رسانه های اجتماعی و جغرافیایی و توسعه برنامه های سفارشی ترغیب کرده اند.

در حالی که بسیاری از سازمانها در سراسر جهان به رویه های تبادل اطلاعات جهانگردی هوشمند روی آورده اند، چین در این حوزه پیشرو است. جاذبه های گردشگری چین با کدهای QR فراوان است و بستر اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی آنها، WeChat، ارائه دهندگان گردشگری را قادر می سازد برنامه های مینی برنامه های خود را مانند برنامه ها توسعه دهند، اما گسترده تر و بدون نیاز به بارگیری هر چیزی.

〉 ابزارهای تحقیق و مدیریت گردشگری هوشمند

امروزه روش های زیادی برای بدست آوردن و نظارت بر اطلاعات وجود دارد. اکنون سازمان ها داده های زیادی را در نوک انگشتان خود دارند. اتخاذ ابزارهای تحقیق و مدیریت گردشگری هوشمند، مانند طراحی مانیتور گردشگری سفارشی یا تهیه یک برنامه CRM متناسب با آن، می تواند نتایج تجاری را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. مثال خوبی از مقصدی که از این طریق ابزارهای تحقیق و مدیریت گردشگری هوشمند را به کار گرفته است مالاگا است، جایی که آنها یک برنامه پارکینگ را برای کمک به مسافران پارک به طور موثر تر و کاهش احتقان معرفی کرده اند.

گردشگری هوشمند

گردشگری هوشمند چیست؟

 

تجربه های توریستی هوشمند

شاید بارزترین نوع گردشگری هوشمند حداقل برای گردشگر تجربه هوشمند گردشگری باشد. مقصد، جاذبه ها و سایر ارائه دهندگان جهانگردی اکنون در حال اتخاذ رویکردهای نوآورانه فناوری برای توسعه و تقویت تجربه گردشگری هستند که ارائه می دهند. این از برنامه های واقعیت افزوده گرفته تا بازی و واقعیت مجازی متغیر است. در انگلستان، هتل هاب از Premier Inn واقعیت افزوده را با نقشه های دیواری موجود در اتاق های هتل سازگار کرده است. هنگامی که این نقشه ها از طریق یک دستگاه هوشمند مشاهده می شوند، نقشه های دیواری اطلاعات اضافی در مورد برخی از مناطق دیدنی محلی ارائه می دهند.

نتیجه گیری

آیا جهانگردی هوشمند آینده جهانگردی است؟ بله نمونه های برجسته ای از طرح های هوشمند جهانگردی در سراسر جهان وجود دارد و کشورهایی مانند چین راه را در پیش می گیرند. با وجود رشد مشهود در جهانگردی هوشمند، کمبود اطلاعات در این زمینه وجود دارد که مهمترین آنها در زمینه دانشگاهی است. من شخصاً از دیدن تحولات صنعت گردشگری در این زمینه طی سالهای آینده هیجان زده ام شما چی فکر میکنید؟

مقالات مرتبط: برنامه های کاربردی و سیستم های هوشمند در گردشگری

 

نمونه کارها

 

بازدیدها: 1

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *