افروز با شما تا همیشه...

تعریف پورتال سازمانی و انواع پورتال

مقدمه

چند سال است که شرکت ‌های طراحی سایت زیادی به تولید و توسعه پورتال ها و ارائه
آن ها به شرکت ‌ها و سازمان ‌ها می ‌پردازند. پورتال اغلب با سایت اشتباه گرفته می‌شود،
حتی در ایران خیلی از پورتال ‌ها در واقع نسخه فارسی و شمسی سیستم مدیریت محتوا
CMS
هستند که بعضا ممکن است افرادی که خدمات پورتال دریافت می‌کنند، متوجه
این تفاوت‌ها و انواع مختلف پورتال نباشند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق تر
پورتال ها بپردازیم. (پورتال چیست، انواع پورتال و تعریف پورتال سازمانی)

پورتال چیست؟

پورتال یک اصطلاح، معمولاً مترادف با دروازه برای وب سایت جهانی وب است که هنگام اتصال به وب یا اینکه کاربران تمایل به بازدید از آن به عنوان یک سایت لنگرگاه را دارند یا می توانند یک سایت اصلی شروع کار برای کاربران باشند. درگاه های عمومی و پورتال های تخصصی یا طاقچه ای وجود دارد. برخی از پورتال های اصلی عمومی شامل Yahoo ،Excite ،CNET ،Microsoft Network و… هستند. نمونه هایی از درگاه های طاقچه شامل Garden.com برای باغبانان، Fool.com برای سرمایه گذاران و SearchNetworking.com برای سرپرست شبکه است.

تعدادی از ارائه دهندگان دسترسی بزرگ پورتال ها را برای کاربران خود به وب ارائه می دهند. اکثر پورتال ها سبک دسته بندی مطالب یاهو را با یک صفحه بارگیری سریعتر متن، اتخاذ کرده اند که بازدیدکنندگان استفاده از آن را آسان و برای بازگشت به آن پیدا می کنند. شرکت هایی که دارای سایت های پورتال هستند، سرمایه گذاران بازار سهام را به خود جلب کرده اند زیرا پورتال ها قادر به نظم دادن به مخاطبان زیاد و تعداد بازدید کنندگان تبلیغاتی هستند. خدمات معمول ارائه شده توسط سایت های پورتال شامل دایرکتوری وب سایت ها، امکاناتی برای جستجوی سایر سایت ها، اخبار، اطلاعات آب و هوا، ایمیل، نقل قول سهام  اطلاعات تلفن و نقشه و گاهی اوقات یک انجمن انجمن است.

پورتال چیست، انواع پورتال و تعریف پورتال سازمانی
انواع پورتال

 

〈 پورتال شخصی

یک درگاه شخصی یک صفحه وب در یک وب سایت در شبکه جهانی وب یا یک صفحه اصلی HTML محلی از جمله JavaScript است و شاید در یک مرورگر وب اصلاح شده اجرا شود. یک درگاه شخصی به طور معمول قابلیت های شخصی را در اختیار بازدید کنندگان یا کاربر محلی خود قرار می دهد و مسیری را برای سایر محتوا فراهم می کند. این ممکن است طراحی شده برای استفاده برنامه های توزیع شده ، شماره های مختلف و انواع میان و سخت افزار به ارائه خدمات از تعدادی از منابع مختلف است و ممکن است در سرور های غیر استاندارد وب های محلی هستند.

علاوه بر این پورتالهای تجاری می توانند برای به اشتراک گذاری و همکاری در مکانهای کاری طراحی شوند. یکی دیگر از نیازهای کسب و کار محور پرتال این است که محتوا بر روی سیستم عامل های مختلف مانند رایانه های شخصی ارائه شود، لپ تاپ، رایانه لوحی، دستیاران دیجیتال شخصی (PDA)، تلفن های همراه و تلفن های هوشمند است. اطلاعات ، اخبار و به روز رسانی ها نمونه هایی از مطالبی هستند که می توانند از طریق چنین پورتال تحویل داده شوند. پورتال های شخصی می توانند به هر موضوع خاص مانند ارائه اطلاعات دوستان در یک شبکه اجتماعی یا تهیه پیوندهایی به محتوای خارجی که ممکن است به دیگران فراتر از دسترس شما باشد، مرتبط باشند.

What Is A Portal, The Types Of Portals And The Definition Of An Organizational Portal
 انواع پورتال ها
انواع پورتال

پورتال ها فقط به ارائه لینک ها محدود نمی شوند. در خارج از کاربر اینترانت کسب و کار، اغلب پرتال های ساده تر با طرح های ثروتمند تر mashup جایگزین می شوند. در داخل شرکتها، اغلب درگاههای اولیه توسط طرحهای “داشبورد” بسیار قدرتمند جایگزین می شدند. برخی همچنین به پروتکل های جدیدتر مانند نسخه نسخه تجمع RSS تکیه کرده اند و ممکن است درجاتی از برداشت وب را دربر بگیرد.

〈 پورتال سازمانی

در اواخر رونق دات کام در دهه ۱۹۹۰، بسیاری از دولتها قبلاً متعهد شده بودند تا سایت های وب پورتال دولتی را برای شهروندان خود ایجاد کنند. این شامل پورتال های اولیه به دولت ها و همچنین پورتال هایی است که برای شعبه های خاص (به عنوان مثال ، یک وزارتخانه ویژه دولت، وزارتخانه یا آژانس) یا برای افراد ویژه زیر مخاطبان (به عنوان مثال، سالمندان، والدین، ​​دانشجویان پس از دوره متوسطه و…) تهیه شده است.

〈 پورتال فرهنگی

پورتال های فرهنگی مجموعه های فرهنگی دیجیتالی شده گالری ها، کتابخانه ها، بایگانی و موزه ها. این نوع پورتال امکان دسترسی به محتوای فرهنگی نامرئی وب را فراهم می کند که ممکن است توسط موتورهای جستجوگر استاندارد ایندکس نشوند. مجموعه های دیجیتالی شده می توانند شامل اسکن یا عکس های دیجیتالی کتاب، آثار هنری، عکاسی، ژورنال ها، روزنامه ها، نقشه ها، خاطرات و نامه ها و پرونده های دیجیتالی موسیقی، ضبط صدا، فیلم و وب سایت های بایگانی شده و همچنین ابرداده های توصیفی مرتبط با هر نوع فرهنگی باشند. کار (به عنوان مثال، ابرداده اطلاعاتی درباره نویسنده، ناشر و…) ارائه می دهد. این پرتال ها اغلب در حدود یک گروه بندی خاص ملی یا منطقه ای از موسسات مستقر هستند.

پورتال چیست، انواع پورتال و تعریف پورتال سازمانی

پورتال سازمانی چیست؟

پورتال سازمانی یک چارچوب برای یکپارچه سازی اطلاعات، مردم و فرآیندها در سراسر مرزهای سازمانی به شیوه ای مشابه به کلی تر است پورتال وب پورتال های سازمانی یک نقطه دسترسی یکپارچه ایمن  اغلب به شکل یک رابط کاربری مبتنی بر وب ارائه می دهند، و برای جمع آوری و شخصی سازی اطلاعات از طریق درگاه های خاص برنامه طراحی شده اند. یکی از ویژگی های بارز درگاه های سازمانی، عدم تمرکز محتوای و مدیریت محتوا است که اطلاعات را همیشه به روز می کند. یکی دیگر از ویژگی های آن این است که آنها برای مشتری، فروشندگان و دیگران فراتر از مرزهای سازمان تأمین می کنند.

این تضاد با پورتال شرکتی است که برای نقش های درون سازمان ساخته شده است. پورتال سازمانی دارای دو عملکرد اصلی است. ادغام و ارائه. باید بتواند از منابع مختلف و متنوعی به اطلاعات دسترسی پیدا کند و از طریق پورتال آن اطلاعات را دستکاری کند.

What Is A Portal, The Types Of Portals And The Definition Of An Organizational Portal (2)
پورتال سازمانی
⇐ ویژگی های پورتال سازمانی
  • ورود به سیستم تنها

پورتال های سازمانی می توانند قابلیت ورود به سیستم بین کاربران و سیستم های مختلف دیگر را فراهم کنند. این کار به یک کاربر نیاز دارد تا فقط یک بار تأیید اعتبار کند.

  • یکپارچه سازی

اتصال توابع و داده ها از چندین سیستم به قطعات / پورتلت ها / قسمت های جدید وب با ناوبری یکپارچه بین این مؤلفه ها

پورتال سازمانی
  • فدراسیون

ادغام مطالب ارائه شده توسط پورتال های دیگر، به طور معمول با استفاده از WSRP یا فناوریهای مشابه

  • شخصی سازی

کاربران می توانند ظاهر و احساس محیط خود را سفارشی کنند. مشتریانی که از EIP استفاده می کنند می توانند وب سایت های خود را که پر از شخصیت و سبک خاص خود است ویرایش و طراحی کنند. آنها همچنین می توانند محتوای خاص و خدمات مورد نظر خود را انتخاب کنند. همچنین به توانایی اولویت بندی مناسب ترین مطالب بر اساس ویژگی های کاربر و ابرداده محتوای موجود اشاره دارد.  شخصی سازی بیشتر مربوط به تطبیق محتوا با کاربر است. بر اساس نمایه کاربر، شخصی سازی از قوانینی برای مطابقت با “خدمات” یا محتوا با کاربر خاص استفاده می کند. تا حدودی، شما می توانید از دو مورد مانند این فکر کنید شخصی سازی در دست کاربر نهایی است، شخصی سازی نیست. البته شخصی سازی واقعی غالباً براساس نقش یا عملکرد شغلی شما در متن پورتال استوار است.

پورتال چیست، انواع پورتال و تعریف پورتال سازمانی

  • کنترل دسترسی

امکان دسترسی به پورتال برای محدود کردن انواع خاص محتوا و خدماتی که کاربران به آن دسترسی دارند. به عنوان مثال، اطلاعات اختصاصی یک شرکت فقط می تواند حق دسترسی کارمندان شرکت را داشته باشد. این حق دسترسی ممکن است توسط یک مدیر پورتال یا یک فرآیند تأمین فراهم شود. لیست های کنترل دسترسی نقشه برداری بین محتوای پورتال و خدمات را از طریق پایگاه کاربر پورتال مدیریت می کنند.

  • Analytics

رفتار کاربر را در صفحات پورتال (مانند پیمایش ، کلیک ، بارگیری ، خروج صفحه و موارد دیگر) ردیابی و نظارت کنید و گزارش تهیه کنید.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید پورتال یک ابزار هوشمند و ماژولار تحت وب می باشد که برای ارائه خدمات و خودکار سازی فرآیند ها در وب به کار می رود. استفاده از پورتال موجب می شود که شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی بتوانند بخش قابل توجهی از فرآیند ها، استخدام ها، آزمون ها، فرم ها و … را به صورت آنلاین انجام داده و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنند.

مقالات مرتبط: طراحی سایت دولتی

 

نمونه کارها

 

[instagram-feed]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *