افروز با شما تا همیشه...

برنامه های کاربردی و سیستم های هوشمند در گردشگری

برنامه های کاربردی و سیستم های هوشمند در گردشگری
مقدمه

تغییرات اخیر در زمینه رفتار گردشگران و اهمیت رو به رشد تکنولوژی های ارتباطی
و اطلاعاتی به این معناست که باید به گردشگری الکترونیک توجه بسیار بیشتری داشت.
از آنجایی که اینترنت به انتخاب بسیاری از گردشگران برای کسب اطلاعات سفر تبدیل
شده است، آژانس های مسافرتی آنلاین و پیشنهادات آنها در سرتاسر جهان وهمچنین در
ایران اهمیت بیشتری یافته اند. وب سایت های مسافرتی ایران معمولا اطلاعاتی اساسی
را ارائه می دهند که می توانند با برخی انواع فرم های جستجو تهیه شوند اما کاربران
به ابزارهای پیشنهاد دهنده و برنامه ریزان مسافراتی بسیار بیشتری نیاز دارند که شامل
یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری در داخل باشد. (سیستم های هوشمند در گردشگری)

سیستم های هوشمند

سیستم های هوشمند می توانند ارزش زیادی را خلق کنند اگر به رد و بدل شدن پردازش اطلاعات مطابق با نیازهای فردی و وضعیتی کاربران کمک می کنند. نگرش های اولیه به سیستم های هوشمند در گردشگری بیشتر بر سیستم های خبره ایی تمرکز دارند که پشتیبانی هایی را برای حرفه ای های صنعت گردشگری تدوین می کنند. سیستم های هوشمند، اساساً از سیستم‌ها و فرایندهای یکپارچه برای یافتن راه حل استفاده می‌کند، می‌تواند از یک محصول یا خدمات در سطح خرد، به یک شهر یا ملت در سطح کلان توسعه یابد.

به همین ترتیب، یک شهرک هوشمند جامعه ای است که در آن شهروندان، بنگاه‌های تجاری، موسسات دانش و موسسات شهری با همکاری یکدیگر برای دستیابی به یکپارچگی و کارایی سیستم، مشارکت شهروندان و به‌طور مستمر کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشند. در زمینه گردشگری، مقاصد هوشمند شهری را قادر می‌سازند که به یک گزاره فروش منحصر به فرد دست یابد و تجربه کلی توریست‌ ها در بازدید از مقصد را جالب تر و راحت کند.

مولفه‌های خاص گردشگری هوشمند

مقاصد گردشگری هوشمند متشکل از سه مؤلفه خاص از قبیل خدمات ابری، اینترنت اشیا LOT و سیستم خدمات اینترنتی کاربر نهایی است. ویژگی کلیدی خدمات ابری این است که دسترسی مبتنی بر مرورگر وب را به انواع ابزارهای تکنولوژیکی شامل کاربردها، نرم‌افزارها و داده‌ها فراهم می‌کند. مقاصد هوشمند را با پشتیبانی از مدیریت اطلاعات تجزیه و تحلیل و پیچیدگی در ارتباط با اتوماسیون و کنترل فراهم می‌کند. سیستم‌های سرویس کاربر نهایی از کاربران با ابزارها (تجهیزات) و برنامه‌های کاربردی برای دسترسی به خدمات مرتبط با گردشگری پشتیبانی می‌کنند. این موارد شامل کاربردهایی هستند که به سوی خدمات رسانی به توریست‌ها هستند که امکان دسترسی به محصولات و خدمات پشتیبانی شامل استفاده از سیستم پرداخت و رابط را فراهم می‌آورند.

ارتباطات و ارتباطات. به‌طور خلاصه، ویژگی‌های کلیدی مقصد گردشگری هوشمند عبارتند از دیجیتالی کردن سیستم‌ها، فرایندها و خدمات. سطح بالاتری از رابط بین گردشگران و مقصد که جامعه و دولت محلی را در میان بخش‌های دیگر مورد توجه قرار می‌دهد؛ سطح بالاتری از تعامل. محل اقامت محلی در ارائه محصولات و خدمات؛ سطح بالاتر تولید داده و استفاده از طریق سیستم‌های هوشمند یکپارچه؛ و بالاتر از همه، جهت‌گیری بهتری در جهت مدیریت تجربیات گردشگری وجود دارد ایجاد و مدیریت تجارب گردشگری در ماهیت یکی از اهداف اصلی سیستم‌های هوشمند گردشگری است.

برنامه های کاربردی و سیستم های هوشمند در گردشگری
سیستم های هوشمند گردشگری
برنامه های کاربردی و سیستم های هوشمند در گردشگری
هدف کلی از گردشگری هوشمند

هدف کلی از گردشگری هوشمند ایجاد یک رابط بین بازدیدکننده و مقصد برای یک جهت واکنشی در جهت حل نیازهای خاص است. یک مقصد گردشگری هوشمند با سطح بالایی از نوآوری و تسهیل با استفاده از فناوری نظم بالاتر و رابط‌ ها شناخته می‌شود. به‌ طور خاص، این مقاصد از فناوری‌های پیشرفته و فناوری‌های باز، چند قطبی، یکپارچه و مشترک با هدف بهبود کیفیت زندگی ساکنان و توریست‌ها استفاده می‌کنند مشاهده شد. بهینه‌ سازی منابع برای عملکرد سیستم‌ها در مقصدهای گردشگری هوشمند، که چنین مفهومی را به پایداری ارتباط می ‌دهد، جدایی ناپذیر است.

هوشمند سازی مقاصد گردشگری

یک مقصد گردشگری هوشمند می تواند بعنوان یک سیستم محلی که با سرویس های پیشرفته، سطح بالای نوآوری با در نظر گیری استفاده قابل ملاحظه فناوری های پیشرفته و حضور فرآیندهای باز، چندگانه، یکپارچه و مشترک که بر بالابردن کیفیت زندگی برای هم شهروندان و هم گردشگران متمرکز شده اند، تعریف می گردد. امروزه تغییرات جهانی در حال رشد کشورها و آژانس های دولتی و خصوصی مفهوم هوشمندی را در جهت در نظر گرفتن توسعه پایدار هدفمند و رشد اقتصادی به کار می برند.

تعامل قوی بین گردشگری و فناوری اطلاعات از طریق خلق دوره های زمانی جدید برای کسب و کارها به تغییرات اساسی در برنامه ریزی مقصد منجر رشده است. فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی شدیدا اثر بخشی سازمان های گردشگری، روش کسب و کاری آنها و نیز تعامل بین سازمان با مشتریانش را تحت شعاع قرار داده اند. واضح است که مزایای سفرهای آنلاین هم برای گردشگران و هم برای سازمان های بازاریابی گردشگری می باشد. از اینرو هوشمندسازی مقاصد گردشگری می تواند به توسعه استراتژی های بازاریابی سازمان گردشگری  نوآور بودن آن کمک کند.

برنامه های کاربردی و سیستم های هوشمند در گردشگری
برنامه های کاربردی و سیستم های هوشمند در گردشگری

 

برنامه های کاربردی در گردشگری

 

〉 Citymapper

با استفاده از این برنامه می‌توانید بهترین انتخاب در بین سیستم های حمل و نقل مختلف را در کشورهای خارجی داشته باشید. برای مثال تصور کنید که به آنتالیا سفر کرده‌اید و می‌خواهید از نقطه A به نقطه B بروید. کافیست که اپلیکیشن Citymapper را در گوشی خود نصب و اجرا کرده و مبدا و مقصدتان را مشخص نمایید تا برنامه مذکور بهترین راه های رسیدن به مقصدتان را برای شما مشخص کند. این اپلیکیشن از سیستم های حمل و نقل مختلفی همچون اتوبوس، مترو، راه آهن، تاکسی، کشتی و… پشتیبانی می‌کند و دقیق ترین و بهترین مسیر را با توجه به وضعیت ترافیکی مشخص خواهد کرد.

〉 TripAdvisor

کمتر فردی وجود دارد که اهل مسافرت، گردشگری و سفرهای خارج کشور باشد اما اپلیکیشن و سایت تریپ ادوایزر TripAdvisor را نشناسد تریپ ادوایزر تقریبا شناخته شده ترین منبع ارائه دهنده اطلاعات هتل ها و اقامتگاه های مختلف دنیاست. کافیست در از طریق سایت تریپ ادوایزر یا اپلیکیشن موبایل آن نام هتل یا اقامتگاه مورد نظرتان را جستجو کنید و به لیست عظیمی از نظرات
و نمرات کاربرانی دسترسی یابید که تجربه رفتن به آن مکان را داشته ‌اند.

برنامه های کاربردی و سیستم های هوشمند در گردشگری
برنامه های کاربردی در گردشگری

〉 ایران 361 درجه

اپلیکیشن ایران 361 درجه از آن دسته برنامه های موبایلی است که اگر قصد سفرهای داخل کشور را داشته باشید نقش یک برنامه کاربردی را برایتان ایفاء می‌کند. با استفاده از این برنامه کاربردی می‌توانید به لیست جامعی از جاذبه های گردشگری، طبیعی، تاریخی، موزه ها، صنایع دستی، سوغاتی ها و… شهرهای مختلف ایران دسترسی پیدا کنید و یک برنامه ریزی دقیق برای سفرهای درون مرزی خود داشته باشید. یکی از مهمترین کاربردهای این اپلیکیشن در مقایسه با سایر اپلیکیشن های مشابه مربوط به پشتیبانی آن از هر دو زبان انگلیسی و فارسی و همچنین ارائه آمار جامعی از شهرهای متعدد کشور می‌شود.

〉 جهانگرد

جهانگرد نرم ‌­افزار زبان خارجی است. اگر برای یادگیری زبان خارجه و زبان مقصد مسافرت خود زمان کافی ندارید می­‌توانید از این نرم ­‌افزار استفاده کنید. این نرم ­‌افزار تمام عبارات، جملات و اصطلاحاتی که ممکن است شما در سفر نیاز داشته باشید را جمع‌­ آوری کرده و در اختیار شما می­‌گذارد. نرم ­‌افزار جهانگرد از زبان­‌های انگلیسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی، هندی، ایتالیایی، ژاپنی و 16 زبان رایج دیگر دنیا پشتیبانی می ‌­کند. این نرم ­‌افزار ایرانی حتما جزو نرم ­‌افزارهای ضروری در سفر شماست.

نتیجه گیری

آژانس های مسافرتی برای موفقیت در کسب و کار خود را با شرایط
متغیر کنونی جهان وفق دهند و فناوری های جدید را دنبال کنند و آن
ها را با ساختار خود انطباق دهند. سیستم های هوشمند راهی برای
توسعه استراتژی بازاریابی و پیشی گرفتن از رقباست.

مقالات مرتبط: مجری انحصاری سیستم های خدمات آنلاین گردشگری

 

نمونه کارها

 

بازدیدها: 4

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *